Jag är nybliven IF båtägare och har inte möjlighet att prova vilken typ av säkerhetslina som fungerar bäst på en IF båt innan jag går och köper en. Alternativen är en eller två kroks, en eller två meter, elastisk eller fast.
Skulle uppskatta några råd och tankar så att jag kan skaffa rätt lina innan första seglingen. Det är jag som ska använda den i första hand och eventuellt min dotter (12 år) om i någon situation hon behöver gå fram i fören aller masten.
(Eller ska jag skippa köpet och splitsa en egen...?)
MVH
1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
Moderator: Moderator
-
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
- Segelnummer: 1842
- Båtnamn: Ila af Limhamn
- Ort: Limhamn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
På vår stora båt har vi båda varianterna av säkerhetslina till selen. Den med en krok använder vi när vi har en lina uppspänd från för till aktern längs däcket.
Den med 2 krokar använder jag när vi inte har linan på däcket uppspänd. Med två krokar kan man hela tiden ha en krok kopplad medan man kryper fram och skiftar krokarna efter hand.
Sen skall man givetvis fundera på vad man fäster kroken i då det blir väldigt stor belastning om man skulle åka överbord. Jag är t ex inte säker på att grabbräcket på IF skulle klara det.
Den med 2 krokar använder jag när vi inte har linan på däcket uppspänd. Med två krokar kan man hela tiden ha en krok kopplad medan man kryper fram och skiftar krokarna efter hand.
Sen skall man givetvis fundera på vad man fäster kroken i då det blir väldigt stor belastning om man skulle åka överbord. Jag är t ex inte säker på att grabbräcket på IF skulle klara det.
Jim - SWE 1842 - Ila
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
Jag tyckte att de färdiga som går att köpa var för långa för en så liten båt som IF-båten. Jag vill sitta fast så jag inte kan ramla överbord.
Jag gjorde därför mina själv genom att splitsa fast 3 st riktiga hakar, en i var ände och en på mitten på en lagom lång lina.
Haka helst fast vid mitten på båten i något rejält. Mantåget är inte lämpligt att haka i.
En del monterar ett säkerhetsband från varje akterknap till förknapen. Då kan du vara fasthakad och kanske lättare ta dig fram då du slipper flytta om hakarna hela tiden. Men vad som händer om du skulle sköljas av med en sådan vet jag inte. Antingen blir du väl hängande utanför båten med livlinan runt vanten eller längst bak utanför låringen.
Jag gjorde därför mina själv genom att splitsa fast 3 st riktiga hakar, en i var ände och en på mitten på en lagom lång lina.
Haka helst fast vid mitten på båten i något rejält. Mantåget är inte lämpligt att haka i.
En del monterar ett säkerhetsband från varje akterknap till förknapen. Då kan du vara fasthakad och kanske lättare ta dig fram då du slipper flytta om hakarna hela tiden. Men vad som händer om du skulle sköljas av med en sådan vet jag inte. Antingen blir du väl hängande utanför båten med livlinan runt vanten eller längst bak utanför låringen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 28 maj 2020 21:52
- Segelnummer: 2653
- Båtnamn: Mimmi
- Been thanked: 2 times
Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
Tack för svar och idéer. Att ha ett band som löper längs båten tror jag inte funkar så bra om man åker överbord och ska själv ta sig upp. Möjligen om linan är lång och man hamnar efter båten och kan dra sig till aktern. Annars kanske man blir hängande vid sidaN och då känns det kört att kunna komma upp på egen hand.
Det måste vara bättre att selen och linan håller en kvar på båten än att man faller överbord dvs ganska kort lina fäst i centrum, kanske storskotskena och sedan mastfot. Nyfiken på att höra hur ni gör som sitter med sele som ensamseglare. Uppskattar era snabba svar.
Det måste vara bättre att selen och linan håller en kvar på båten än att man faller överbord dvs ganska kort lina fäst i centrum, kanske storskotskena och sedan mastfot. Nyfiken på att höra hur ni gör som sitter med sele som ensamseglare. Uppskattar era snabba svar.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
I hårt väder krokar jag fast mig i mantågsstöttorna med en lina till vardera stötta. Då kommer man ingen vart. Och så har jag slutat med att segla ensam på öppet vatten. Har konstaterat att det är alldeles för riskabelt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
- Segelnummer: 1842
- Båtnamn: Ila af Limhamn
- Ort: Limhamn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
Att ha en säkerhetslina längs däcket är nog, precis som skrivs, bäst om man kan få hjälp att komma ombord igen. Seglar man ensam skulle jag satsa på 2 krokar (egentligen 3 krokar). Jag har för mig att jag har sett olika längder på säkerhetslina men om det inte går att hitta så skulle jag också tillverka en själv i lämplig längd och sen se till att den hela tiden hålls så kort som möjligt så att man inte trillar överbord samtidigt som det skall gå att kroka om den.
Jim - SWE 1842 - Ila
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 28 maj 2020 21:52
- Segelnummer: 2653
- Båtnamn: Mimmi
- Been thanked: 2 times
Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
Läst era erfarenheter och kommit till slutsaten att göra linan som Johan beskriver. Dvs göra en egen lina med tre krokar varav den första funkar när man sitter på sittbrunnssargen och då är kort och sträcks direkt om man skulla falla bakåt (måste kolla på båten var man kan fästa kroken i det läget) samt den andra i änden på linan lagom lång för att kunna kroka den i mastfoten eller annat främre ställe för att max komma åt förstaget. Då hoppas jag man kan saxa sig fram från sittbrunnen till förstag alltid kopplad med en lina som sträcks innan man är överbord. Lite teoretiska antaganden men ska prova ut rätt längd när jag kommer till båten om någon vecka.
Om någon på forumet har gjort någon lina enligt ovan recept skulle det vara intressant att höra om det funkar som tänkt.
PS. Tack för svar!
MVH
Om någon på forumet har gjort någon lina enligt ovan recept skulle det vara intressant att höra om det funkar som tänkt.
PS. Tack för svar!
MVH
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
Löplinor från akterknap till förknap är användbara och säkra om man använder dem på rätt sätt. Kort säkerhetslina med brandhakar mellan sele och löplina. All förflyttning och fixning på däck ska ske i lovart. Undvik förflyttning framför masten. Biliggning så att båten ligger hyfsat stilla och lungt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
Jag gjorde mina säkerhetslinor genom att splitsa i tre hakar, en på mitten och en i var ände av linan. Det blev en smidig lösning som jag tycker fungerar fint:
Jag valde längden på de båda ändarna till 1.1 m, efter att först ha provat ut på båten. LInan är 8 mm 24-flätad polyester med brottstyrka 1500 kg.
Haken i mitten på linan är splitsad med ett specialknep. I själva verket går kärnan andra varvet runt haken än höljet. Där höljena möts går alltså kärnan ut genom höljet och in genom mötande höje, runt haken inuti höljet och sedan ut ur höljet och in i mötande hölje igen. Jag har sedan lagt en tagling över platsen där kärnan går ut och in genom höljena för att fixera det.
Jag valde längden på de båda ändarna till 1.1 m, efter att först ha provat ut på båten. LInan är 8 mm 24-flätad polyester med brottstyrka 1500 kg.
Haken i mitten på linan är splitsad med ett specialknep. I själva verket går kärnan andra varvet runt haken än höljet. Där höljena möts går alltså kärnan ut genom höljet och in genom mötande höje, runt haken inuti höljet och sedan ut ur höljet och in i mötande hölje igen. Jag har sedan lagt en tagling över platsen där kärnan går ut och in genom höljena för att fixera det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit