Olika däcksbeslag till mast

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Olika däcksbeslag till mast

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns olika däcksbeslag till masten. T-skenan som sitter på många IF-båtar som levererats med Proctormast, verkar kunna ha haft olika utförande beroende på årgång.

Här är bilder av tre olika däcksbeslag:
Däcksbeslag för mast bild 1
Däcksbeslag för mast bild 1
DSC_0064.JPG (255.1 KiB) Visad 4177 gånger
Däcksbeslag för mast bild 2
Däcksbeslag för mast bild 2
DSC_0065.JPG (257.28 KiB) Visad 4177 gånger
I mitten sitter en skena för droppformad Proctormast på min IF från 1974. På styrbordsidan ligger en kortare skena som hör till en guldfärgad droppformad Proctormast, troligen äldre än min ursprungliga. På babordsidan ligger en längre skena till en nyare elliptisk Proctormast.

Från bilderna är det tydligt att det har förekommit flera olika varianter av däcksbeslag.

I många år har jag seglat med en elliptisk Proctormast på mitt däcksbeslag (det mittre på bilderna). Det är dock svårt att få en sådan mast att stå rätt i det beslaget. Masten har stått precis så långt fram som den får enligt klassregeln, men det är ändå svårt att få i schacklar för kicktaljan i skenans akterkant. Jag får byta till det längre beslaget som hör till en sådan mast.

Så om du byter mast; kontrollera så däcksbeslaget är anpassat till din nya mast och att det är rätt monterat! Ställer du en droppformad Proctormast på ett beslag för elliptisk mast, gissar jag att masten hamnar för långt bak och att båten inte längre mäter in enligt klassregeln. Där är 30 mm att spela på, men inte mer!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit