Fock kvalitet?

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Pesch
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 apr 2012 01:34
Segelnummer: 3269
Båtnamn: Tiffany
Has thanked: 1 time

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av Pesch »

Stort tack Marek! Mycket tydliga bilder i den tråden.
Peter
IF3269 Tiffany
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av Andreas89 »

Jag köpte en bättre beg H-Båtsfock förra våren men fick inte nya fockskenan på plats förrän nu under sommaren. Jag monterade skenan så nära ruffen som möjligt i denna höjd och det verkar fungera bra.

Jag använder focken när jag seglar själv och då använder jag de bakre vinscharna. Således behövde jag inte köpa fler travare och skotblock utan flyttar över genuans grejer till fockskenan om focken ska användas.

Jag är mycket nöjd med focken vid ensamsegling. Bättre sikt framåt, busenkla slag och ändå bra fart i grejerna om det bara blåser 5m/s+ eller så.

I och med att seglet är som nytt i skicket funderar jag lite över lattorna som är korta, kanske 30-40cm. Är det någon vits tror ni att få dem förlängda? Jag tänker att formlivslängden lär förbättras och att det kanske kan vara värt investeringen på ett fräscht segel. Seglet kommer bara användas till cruising.

Capture.JPG
Capture.JPG (73.26 KiB) Visad 1379 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av maja »

En H-båtsfock har ingen eller bara en liten utbyggd akterrunda
Bl. därför behövs inte några längre lattor. Dessutom har lattlängden beprövats med H-båtarna sedan 1967. Och om lattorna blir för långa kan seglet bli svårtrimmat och för plant i lättvind.

.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar