När man vill prova spisens funktion, ska man alltid göra det första försöket i land.
Behållarna får aldrig fyllas på när de sitter kvar i spisen. Om man försöker sig på detta, så rinner vätskan rakt igenom behållaren och hamnar i botten av spisen. De ska alltid fyllas på efter det att de tagits ut ur spisen och spriten ska försiktigt hällas ner i absorbtionsmaterialet, som då suger upp vätskan. Håll behållaren snett när du häller i vätskan och torka hela behållaren noga innan du sätter tillbaka den i spisen.
Enklast är att vända behållaren upp och ner och fylla på den underifrån. Håll behållaren snett och häll försiktigt ner i absorbtionsmaterialet. Håll för röret med handen, så rinner inget ut om du skulle missa litet. Ta bara någon eller några deciliter till varje behållare till en början.
Efter att man fyllt på, ska absorbtionsmaterialet ha sugit upp all vätska, så det ska inte kunna rinna ut något genom någon eventuell spricka. Men om spisen och behållarna är gamla, kanske absorbtionsmaterialet inte klarar av att suga upp och hålla kvar så mycket. Man måste ha koll så att det inte rinner någonstans...
Spisen är känslig för felmontage. Om man råkar sätta ihop den felaktigt, kan kastrullen komma för nära lågan som då kan slå upp runt kastrullen. Detta har hänt mig en gång, då jag lät oerfarna att montera ihop spisen efter det att jag hade fyllt behållarna.
I vilket fall som helst, jag tillåter aldrig öppen låga till sjöss i min egen båt, även vad gäller andra spisar.
Men om du köper en ny Origo 3000, spara delarna för upphängningen. Jag tror att man kan få till det...
Och GLÖM INTE BRANDFILTEN !

.