fönsterlister, gummilist

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Hanseman
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 apr 2021 09:24

fönsterlister, gummilist

Inlägg av Hanseman »

[image][/image]

Hej. Har en if nr 121, tror den är från -68. Tänkte byta gummilisterna runt fönstrena. Någon som vet vad det är för tjocklek på skrovet och rutorna? Eller kanske till o med vet vilken beteckning listen har o var man lättast hittar en?
Bild
Bilagor
20210802_153214.jpg
20210802_153214.jpg (163.07 KiB) Visad 3927 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: fönsterlister, gummilist

Inlägg av maja »

Profillagret har en bra sortering och sannolikt allt du behöver. Se t.ex.>> https://www.profillagret.se/fonsterprof ... -4p4g.html

Förutom rutgummi behöver du låskil och monteringsverktyg samt lämplig tätmassa.

Om du avser att återanvända själva rutorna eller fästa dem på samma sätt som innan, kan du malla av dem samt mäta plattans och glasets tjocklek med ett skjutmått. I vilket fall som helst, märk rutorna så att du inte får problem med passningen.

Det finns en beskrivning på hur man byter fönster och lister på IF 221, dvs. en "gammal " IF (som din och min) i Medvind 2000 Nr 2, sidan 14.

Du kan överväga en variant med något större glas, där glaset överlappar plattan, dvs. det gör det omöjligt att trampa in glaset i ruffen av misstag. Sådana glas valde jag när jag bytte rutor för kanske 15 år sedan (året efter SM i Marstrand) . Jag hittade inte sådana lister hos Profillagret. Men hos SeaSea finns en sådan
>> https://www.seasea.se/inredning-d%C3%A4 ... list-gl-40 (bara en enda storlek) Kanske den skulle passa...?..Om du avser att gå på denna variant, malla av hålen på en skiva av papp, plast eller liknande för att glasmästaren ska kunna skära ut de nya fönstren så att de senare passar. Ta även med dig en bit list och låskil till glasmästaren.

Eventuellt kan du ju låta glasmästaren göra hela jobbet. Det behöver inte bli så dyrt om han bor nära och förbereder genom att du tar ur de gamla rutorna och rengör kanterna riktigt ordentligt med skrapa, grovrengöringsborste och aceton.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Hanseman
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 apr 2021 09:24

Re: fönsterlister, gummilist

Inlägg av Hanseman »

Tack.
Jag hittade artikeln i medvind efter att ha bläddrat runt en stund(nr 2 år 2000 ifall någon annan vill hitta den). Där fanns all info jag behövde.
Skriv svar