Fartskillnad

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

IF2407
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 aug 2006 08:00
Ort: GÖTEBORG

Fartskillnad

Inlägg av IF2407 »

Har märkt en viss skillnad i fart på sb och bb bog.
Inte direkt märkbart på gps men däremot känns båten seg och halvdöd på ena bogen.
Masten står rakt iaf vad jag kan se.

Tacksam för tips.
olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Inlägg av olarosengren »

Kan det inte vara motorn som släpar i vattnet när båten lutar på ena bogen? Det tycker jag påverkar min fart...
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

På vissa (säkert de flesta) båtar är det en skillnad mellan styrbord och babords bog. Detta kan bero på faktorer som kölens och rodrets form, IF-båtar kan vara lite "bananformade". Att masten står rakt på båten, och att alla skotskenor är skruvade symmetriskt har också betydelse.

Jag tror dock att de största skillnaderna är dels hur man styr, en högerhänt kanske styr bättre på styrbordsbogen. Tänk också på att anfallsvinkeln mot vågorna blir olika på de olika bogarna, vilket gör att man måste både styra och trimma olika. När båten på ena bogen går mer längs med vågorna kan den kännas livligare än på andra bogen när man bara stampar mot sjön.

När man seglar mot andra båtar kommer man snart fram till att båten kan kännas mer "död" på en bog, men i allmänhet går man lika bra i förhållande till de andra ändå.
Adam
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 maj 2007 17:19

Inlägg av Adam »

Har haft min if båt i drygt tre år nu. Första året när jag köpte jag den, var den sjösatt och påmastad. Då märkte jag inte speciellt mycket skillnad oavsett om jag seglade för babords halsar eller styrbords halsar.

Andra året trimmade jag riggen själv och masten stod rakt helt garanterat, då jag använde mig av ett lod i storfallet för att titta. Men ändå gick det bättre för styrbord halsar.

I år skötte min käre far trimningen och det går bra. Det är han som lärt mig trimma som han och ändå fick jag inte till det.
Är å andra sidan är jag bara 17 år och har inte alls lika lång erfarenhet (30 år med segelbåtar och 10 år på IF båten) som min far.

Men det kommer nog med tiden, men i ditt fall, skulle jag nog dubbelkolla att bommen står rakt och vantskruvarna är skruvade lika mycket på vardera sida.

Det där med att motorn skulle släpa tror jag inte är någon märkbar skillnad alls.
Adam, IF-båt SWE-3116 "Alice" -75
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fartskillnad

Inlägg av maja »

IF2407 skrev:Har märkt en viss skillnad i fart på sb och bb bog.
Inte direkt märkbart på gps men däremot känns båten seg och halvdöd på ena bogen.
Om GPS-en inte visar märkbar skillnad, så är det heller ingen skillnad. GPS-en är nämligen en mycket noggrann fartlogg. Den mäter visserligen farten över grund, men i ren mot- eller medström i riktning mot målet visar den fart genom vattnet med samma fel på båda bogarna.

Alla IF-båtar är något osymmetriska. Därför känns det ofta litet olika på styrbords- respektive babords halsar. Det kan också hända at skotskenornas placering eller hålbild är något olika, och då får man samma fenomen. Men allt detta går att trimma bort. Man kan t.ex. ha något olika skotpunkter för genuan eller vagna storen olika mycket. Dessa trimåtgärder är för övrigt vanliga/nödvändiga när man seglar i vågor med olika infallsvinkel på de båda halsarna.

Det vanligaste är faktiskt att man upplever farten för en IF bättre på babords halsar. Om man har en paddellogg eller propellerlogg monterad på sidan av kölen, kommer denna att visa något olika värden för samma verkliga fart på lovartsida och läsida. På lovartssidan torde värdet vara något högre pga. att strömningen över kölen är osymmetrisk.

Jag kan nog tolka dina problem med att du under tiden helt enkelt har blivit bättre på att segla båten.. 8) .. och därmed känner av de olika små fenomenen bättre.... :D
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar