Jag var ute och seglade i helgen med en kompis. Istället för det tänkta spinnakerexperimentet blev det hårdvindstest -- 10-18 m/s. Lördagsseglingen gick med fullt ställ, men på söndagen gick vi från Bohus-Malmön till Nordströmmarnas inlopp i Gullmaren på 1 timma och 20 minuter, dvs en snittfart på 6 knop, med endast revad stor. Vi hade några fantastiska surfar mot slutet. Nästa gång skall jag ha en GPS med mig...
Det var främst segelformen vid rev som jag tänkte ta upp. Vi har revkrok till främre och en revlina till aktre revöglan. Revlinan går från en bygel på bommen strax akter om revöglan, genom revöglan, via ett kindblock på bommen (i jämnhöjd med revöglan) till en clamcleat på bommen framme vid masten. Eftersom just clamcleat i samband med rev har dissats på detta forum tidigare slog jag en tamp runt bommen genom aktre revöglan, så att revlinan mest fungerade som bomuthal. Vi brydde oss inte om att beslå "påsen" som bildades av den överblivna segelduken -- vi hade ingen gummicord till hands.
När vi seglade samlade påsen vatten (det gick rätt hög sjö) och dessutom vind, och det kändes som om segelformen inte var optimal, så att säga. Vi seglade bidevind från Malmön till Stångehuvud (just där var det lite läskigt - jag tänkte att "om något skiter sig nu, så är vi rökta"), undanvind resten.
Huvudfrågan är helt enkelt hur mycket den vindfyllda "påsen" påverkar segelformen. Hade seglet sett bättre ut om vi hade beslagit den?
Jag har ytterst begränsad erfarenhet av revade segel (rullbom på en stortriss
kan tala om hur man skall tänka vad gäller akterstagsspänning i samband med revad stor skulle jag vara tacksam.
mvh
Fredrik