Själv är jag intresserad av min egen båts historia, men då det till skillnad från bilar inte går att gå tillbaka i registreringshandlingar, så får man förlita sig på uppgifter från föregående ägare.
Det jag efterlyser är en lista där åtminstonde alla medlemsbåtar finns med och gärna även alla andra. Denna lista ska innehålla vilka perioder som båten varit medlem i IF-båtsförbundet samt under vilka namn hon gått. Namn kan ju tvärt emot allmänt sjövett och vidskepelse skifta endel under åren, så jag vet ju inte vad Nadine hette från början.
Att tidigare ägare kanske inte kan listas med hänsyn till personuppgiftslagen kan jag förstå (eller går det ändå?), men de tidigare ägare som ger sitt godkännade kunde ju listas iallafall, samt ägare som inte längre lever.
Informationen bör ju finnas i gamla medlemsregister och segelnr har ju inte förändrats.
Ett sådant komplement till medlemsmatrikeln vore kul och skulle även öppna för möjligheten att få veta mer om modifieringar gjorda under årens lopp, samt vilka vatten båtarna seglat i (salthalt mm).
Ett sånt arbete kanske tar tid, men vi är ju många medlemmar :) .