Nya dynor

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

FredrikH
Been thanked: 2 times

Nya dynor

Inlägg av FredrikH »

Jag funderar på att skaffa nya dynor till båten.
Är det något speciellt man bör tänka på i valet av nya dynor? Material i dynorna, tygkvalitet osv.

Jag har inte tid att göra jobbet själv, så jag kommer att låta någon tillverka dynorna. Är det någon som kan rekommendera en bra tapetserare nära Göteborg?. Vad kostar det ungefär?

Finns det något knep för att komma med en alternativ lösning för att den förhatliga "triangeln" i förpiken skall bli skön att ligga på? I min båt är det en "sarg" av lister i "triangeln", vilket skär in rejält i ryggen.
Gunverth
Kontakt:

Re: Nya dynor

Inlägg av Gunverth »

Fanta SWE2634 skrev:Jag funderar på att skaffa nya dynor till båten.
Är det något speciellt man bör tänka på i valet av nya dynor? Material i dynorna, tygkvalitet osv.

Jag har inte tid att göra jobbet själv, så jag kommer att låta någon tillverka dynorna. Är det någon som kan rekommendera en bra tapetserare nära Göteborg?. Vad kostar det ungefär?

Finns det något knep för att komma med en alternativ lösning för att den förhatliga "triangeln" i förpiken skall bli skön att ligga på? I min båt är det en "sarg" av lister i "triangeln", vilket skär in rejält i ryggen.
Polydress på Hönö (031-968702) gör fantastiskt välgjorda dynor. Där lärde jag mig att man har ull i botten och polyester på sidor och topp.
Kallskummat skall det också vara i fyllningen. Det är spänstigare och påminner mer om en vanlig sängmadrass. Gör ett besök, för priset är helt beroende på vilket material du väljer. Ett alternativ kan vara att åka ner till Skene/Kinna och leta tyg i på Pelle Vävare eller Skroten. Tänk som sagt på att det bör vara polyester. Bomull eller viskos blir muggigt eftersom det är naturfibrer.

Om du mallar själv håller man nere kostnaderna.

Vår "triangel" har inga sarger så den är helt okej att lägga på. Lite stummare bara.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Skriv svar