Vet nån fabrikatet på vinschar på if från 69-70?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Vet nån fabrikatet på vinschar på if från 69-70?

Inlägg av smögenräkan »

Är ute efter ett eller två extra vinschhandtag på min IF som är från 69.Min far som är erfaren seglare säger att han känner igen vinschen men minns inte vad den heter. Nu har jag också en bild av vinschhandtaget men den går ej att lägga in här på forumet så om nån kan hjälpa och vet mycket om detta så kanske jag kan maila bilden direkt och få hjälp.Kanske finns det nån som har extra vinschhandtag över eller vet var det går att köpa?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vet nån fabrikatet på vinschar på if från 69-70?

Inlägg av maja »

Är det sådana winchar?
Bilagor
Är det sådana winchar?
Är det sådana winchar?
PVC-rör spinnbom placering 1.jpg (283.25 KiB) Visad 12565 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Vet nån fabrikatet på vinschar på if från 69-70?

Inlägg av smögenräkan »

Yes det är exakt den vinschtypen och den är tydligen väldigt bra säger min far när vi varit ute och seglat i sommar.Vi tänker plocka i sär den och göra rent och ev. smörja.Men vet du var man kan köpa extra vinschhandtag?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vet nån fabrikatet på vinschar på if från 69-70?

Inlägg av maja »

Det är en Andersen-winch, bottendragen, typ 3S101", bas 110 mm. Winchen inklusive handtag går att köpa hos (kanske bl.a.) Hjertmans Båttillbehör artikelnr 4342-11.

Förr gick det att köpa lösa handtag (jag har själv gjort det) men nu verkar detta inte finnas i katalogen. Måhända kan Hjertmans ändå leverera ett eller ett par sådana handtag om du frågar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Vet nån fabrikatet på vinschar på if från 69-70?

Inlägg av FredrikH »

Ett winschhandtag till en sådan winsch kostar 700-800:-, finns bl.a. hos Hjertmans och i Watski-butiker. Ganska dyrt, med tanke på att en ny winsch inkl. handtag kostar ca 1500:-

Grymt bra winschar iallafall, de fungerar perfekt på IF-båt. Det är så skönt att handtaget sitter i botten och att man aldrig behöver plocka bort handtaget innan man slår.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vet nån fabrikatet på vinschar på if från 69-70?

Inlägg av maja »

Priset på winchen har nog ökat sedan du köpte sist... :shock: 8) . Om jag inte missminner mig kostar en just nu några hundralappar över tvåtusen.

Dessutom finns det lösa handtaget inte med i Hjertmans katalog längre.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Vet nån fabrikatet på vinschar på if från 69-70?

Inlägg av smögenräkan »

Tusen tack och jodå om din beteckning för andersenvinschen stämmer(4342-11) så finns även handtaget separat som artikelnr:4345-211 i hjertmans sortiment och kostar 672kr men det får man väl leva med. Undrar om det finns mer bilder i deras katalog så man vet att det är rätt(inte för att jag tror att du har fel utan bara för att vara säker).
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Vet nån fabrikatet på vinschar på if från 69-70?

Inlägg av johan swe-1870 »

Ett ställe att hitta mer info på är hos tillverkaren. Den aktuella vinschen finns i deras :arrow: classic serie. Där kan du visst t om hämta CAD-ritning om du vill.

För övrigt har de en ganska cool bild på sin första sida: http://www.andersenwinches.com/.

Jag häpnade också över priset på extrahandtag till Andersen-vinschen när jag köpte ett för flera år sedan, men det var ändå billigare att köpa det än en helt ny vinsch. Ock vinschen är helt perfekt på en IF. Jag skulle aldrig överväga att byta till en annan.

Jag seglade med mantåg och skulle ta bort handtaget i ett stressat läge. Knoppen fastnade i mantågslinan. Man kan säga att de tillsammans bildade en pilbåge, för handtaget gjorde en väldigt vacker båge genom luften och försvann i havet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Vet nån fabrikatet på vinschar på if från 69-70?

Inlägg av johan swe-1870 »

Den svenska generalagenten till Andersen (Navimo) har precis lämnat mig information om att handtag till Andersen Classic går att köpa hos Hjertmans.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar