Nytt storskot

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

annan
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 maj 2009 21:57

Nytt storskot

Inlägg av annan »

På vår båt har vi fortfarande kvar de gamla orginalblocken till storskotet, de är fina men väldigt tröga. Vi funderar därför på att köpa ett helt nytt storskot inkl block och taljor. Några tips? Typ av block, fabrikat, tjocklek på skotlina osv. Splitsat öga? Spärrblock?
Om någon annan bytt nyligen så vore det intressant att höra vad det kostade också!

Tack /Anna IF 1836
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Nytt storskot

Inlägg av Patrik Erlandson »

Hej Anna,
Så här gjorde jag förra våren:
Först monterade jag en ny skena på träbalken. Jag valde en Harkenskena (art# 2720.1m, 447:-) 1 meter lång, men den kan vara 1.2m om man vill komma ända ut till sittbrunnssidan. På denna en vagn med fast monterade block och råttor (Harken #2734, 2106:-). Jag ville undvika att skruva råttor i sittbrunnssidan. De inkräktar annars på utrymmet i hamn och ökar skaderisken vid segling.
Mitt på träbalkens akterkant monterade jag en konsoll för en skotarm (Harken #144, 1166:-). Min avsikt var att göra hela skotbalken enkelt demonterbar och få med mig alla block och linor och på så sätt få mer utrymme i hamn, men utan att göra avkall på funktionen.
På skotarmen monterade jag ett "automatblock" (Harken #2625, 450:-). Detta block är det bästa i hela arrangemanget! Det spärrar själv vid hög belastning och snurrar fritt vid låg belastning. Det är oerhört skönt när det friskar i eller när man snabbt skall släppa ut skotet, tex i en start eller liknande. Jag använder samma block till spinnakergajarna och jag rekommenderar det verkligen!
"Automatblocket" och konsollen
"Automatblocket" och konsollen
IF storskotblock.JPG (88.16 KiB) Visad 16309 gånger
På vagnen sitter ett enkelblock (Harken #2607, 371:-). Det skall normalt också ha ett så kallat hundsvott, men jag har splitsat in skotet direkt i blocket dels för att spara vikt, dels för att få bort vassa kanter att skada sig på.
Vagn med råttor (lilla råttan på akterkanten är häckstaget)
Vagn med råttor (lilla råttan på akterkanten är häckstaget)
Miffo Storskotvagn.JPG (153.83 KiB) Visad 16312 gånger
Överst ett fiolblock direkt i bommen (Harken #2621, 354:-). Jag vill hålla avståndet mellan översta blocket och skotarmen så långt som möjligt för att minimera påverkan på skotningen då jag flyttar vagnen i sidled. Därför har jag ingen stropp mellan bommen och detta övre block.
Övre fiolblocket - i underkant av bilden kan man se koningen av linans hölje
Övre fiolblocket - i underkant av bilden kan man se koningen av linans hölje
Miffo Fiolblock.JPG (84.16 KiB) Visad 16312 gånger
Slutligen "konade" jag storskotet på så vis att endast en spectrakärna löper igenom blocken vid bidevindssegling med undantag för den del som löper igenom "automatblocket" och råttan. Jag får då minsta möjliga friktion vid skotning dvs det krävs mindre muskler och seglingen blir behagligare! Spectrakärnan fortsätter in i ett skothölje några meter till, men därefter har jag endast höljet kvar. Detta gör att linan trasslar mindre på slutet.
Skölj beslagen och skotet i sötvatten regelbundet så löper det som nytt i många år. Skydda tågvirket från UV-strålning så håller det sig smidigt (och styrkan) längre, men byt ändå ut tampen efter några säsonger så håller känslan i sig av njutningsfull och lätt hantering av dina trimkontroller.

(Förra året priser inom parantes)

Ha de,
Patrik
mIFFo, SWE-8
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Nytt storskot

Inlägg av Patrik Erlandson »

Oj, dimensionerna jag har använt på linorna glömde jag nämna trots att Du frågade. Aldrig grövre linor än 8mm någonstans på båten (bortsett från förtöjningsvire). Tjockare är kanske skönt att hålla i men det är råttorna som är till för att hålla. Tjockare diameter blir bara trögre att justera - inte skönt!
Storskotet har en 4mm "coatad" spectrakärna och ett hölje från en vanlig 8mm polyesterlina (där kärnan är kasserad). En "coatad" kärna har ett lager vax eller liknande och behöver vara försträckt för att vara tajt och inte fransa upp sig. Det finns också coating att köpa för att efterbehandla kärnan. Det är stor skillnad mellan olika spectralinor. Testa och knyt fast 5-10 meter någonstans och prova svikten. Totallängden är 13m, men jag har för mig att jag har trimmat ner längden minst en meter i efterhand.
Vagnens lina på bilderna är 4mm spectralina inklusive hölje, vilket var i tunnaste laget. I år bytt till 5mm. Hölje är ett måste om linan skall bita i en råtta. Spectrakärna har minsta friktionen genom blocken.

Konsollen lät jag tillverka i 3mm aluminium hos en lokal smed (Rickard Larsson på Larssons Plåt - Lidingö) efter nedanstående skiss. Sedan lackade jag med vanlig färg. Man kan säkert göra den av massiv teak eller liknande och försänka skruvskallar och muttrar.
En enkel skiss på min storskotskonsoll
En enkel skiss på min storskotskonsoll
Miffo Storskotskonsoll.JPG (37.36 KiB) Visad 16216 gånger
Ha de, igen
Patrik
mIFFo, SWE-8
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Nytt storskot

Inlägg av Fredrik »

Imponerande arrangemang! Jag blir inspirerad att kona även mitt skot, hur gör du det? Hälsningar
Fredrik SWE 1928
sneseglare
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 maj 2009 11:14

Re: Nytt storskot

Inlägg av sneseglare »

Kan någon förklara hur alla skot funkar?Har bara använt vanlig standard storskot.
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Nytt storskot

Inlägg av s/y Nadine »

Kul att se det slutgiltiga resultatet.
Kommer ihåg när jag limmade den skotbalken och fortsättningen av samma limmade ämne sitter monterad på Nadine.
Glöm inte att lacka den med tvåkomponentslack så inte epoxy:n kommer fram. Hela din skotbalk är epoxybehandlad mot röta, men det tål inte solljus utan tvåkomponentslack.
Vekligen kul att se foton av resultatet!
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Nytt storskot

Inlägg av IF 2719 »

IMG_0484 (1).JPG
IMG_0484 (1).JPG (53.21 KiB) Visad 12896 gånger
Proffsvariant med fast skotarm är kanske bäst, men här är ett alternativ. Nytt storskot Harken 57c med på o avslagbar spärrfunktion. Vagnen behöver ju såklart vara lätt att justera mot lovart o lä. Jag har 8mm polyesterlina till, ca 11m. Gjorde två storskotslinor så jag har en likadan färdigsplitsad 8mm lina över om någon är intresserad så finns den att hämta gratis i Rönninge eller Sätra varv. Mvh Martin R 0707339696
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar