Hej!
När vi köpte vår IF i våras följde inte stöttor med. Vår båtklubb rekomenderar Seaquip... Seaquip rekomenderar 6 stöttor - jag undrar om det inte räcker med 4? Samt vilken sort SB2 eller SB3 någon med erfarenhet kan rekomendera.
Tack på förhand! /
Stolt ägare till Henry Morgan
Seaquip stöttor
Moderator: Moderator
Re: Seaquip stöttor
Hej,
Ett alternativ kan ju vara följande lösning: http://www.s-billenstein.dk/
Jag har anlitat en smed som, med några mindre förändringar, tillverkar enligt denna "spec".
Vid upptagningden 20/9 vet jag om det fungerar...
Ps. Finns säkert någon på detta forumet som använder och kan ge återkoppling på denna lösning.
Ett alternativ kan ju vara följande lösning: http://www.s-billenstein.dk/
Jag har anlitat en smed som, med några mindre förändringar, tillverkar enligt denna "spec".
Vid upptagningden 20/9 vet jag om det fungerar...
Ps. Finns säkert någon på detta forumet som använder och kan ge återkoppling på denna lösning.
SWE-2840 "Gullan"
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Balkar plus kedjor eller liknande är den bästa, billigaste och enklaste lösningen för långkölade båtar.
I senaste numret av Medvind finns en artikel som avhandlar detta.
Har du inte läst den?
I senaste numret av Medvind finns en artikel som avhandlar detta.
Har du inte läst den?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Been thanked: 1 time
Som Marek skriver är balkar och kedjor mycket bra. När vi, förra året, för första gången skulle ta upp båten var vi rätt osäkra på hur det skulle funka men det är verkligen kanon. Dock kan det ju vara så att båtklubben/marinan inte tillåter andra varianter än stöttor och då kanske man får anpassa sig. Men om möjlighet finns skulle jag absolut köra med balkar och kedjor. Notera dock att man kan behöva stötta upp under fören, annars riskerar båten att falla framåt om man har något ärende på fördäck ....
Lycka till med upptagningen!
Lycka till med upptagningen!