Byte av fall, hur gör man i masttoppen?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Magdalena
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 apr 2009 07:05

Byte av fall, hur gör man i masttoppen?

Inlägg av Magdalena »

Jag ska byta fall till storsegel och till genua. Jag har försökt läsa så mycket som möjligt om det och kommit fram till att 8 mm Dynema är att föredra. Men, när jag ikväll mastade av så passade jag på att mäta hjulet som sitter i toppen på masten där fallet går in (kanske det som kallas trissa?) och inser att där får det ju inte plats några 8 mm (jag har idag wire). Hur gör man? Måste jag byta hjulet och hur gör man det? Någon som har bytt och som kan tipsa mig?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av fall, hur gör man i masttoppen?

Inlägg av maja »

8 mm bör få plats i hjulet även om det kanske inte verkar så). Jag har själv bytt från wire till 8 mm dyneema för några år sedan utan att byta hjul.

Om det ändå skulle vara som du säger får du väl byta hjulet till ett med större spår.

Tejpa ihop den nya tampen till haländen av den gamla och dra in det nya fallet. Se hur det blir. Därefter kan du bestämma om hjulet behöver bytas.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Sven-Ingvar IF 3003
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 feb 2009 14:48

Re: Byte av fall, hur gör man i masttoppen?

Inlägg av Sven-Ingvar IF 3003 »

Även om det (troligen) inte finns plats att byta till en bredare falltrissa, bör du ändå byta ut den gamla falltrissan, som säkert är rätt sliten och/eller har grader. Om du tar loss falltrissan kommer du nog att upptäcka att den är i sämre skick än du trodde. En dålig trissa sliter mer på ett dyneemafall än på vajer. Mycket liten kostnad och enkelt att byta.
Magdalena
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 apr 2009 07:05

Re: Byte av fall, hur gör man i masttoppen?

Inlägg av Magdalena »

Tack för era svar! Jag ska ta mig en mer ordentlig titt på trissorna... Jag har tittat på lite olika nya trissor och blev rekommenderad trissor i plast, vad tror ni om det? De sa att de skulle slita mindre på fallen.
Skriv svar