Jag har nu under eftermiddagen kämpat med att försöka få bort de gamla rester av sikaranden som finns mellan skrov och däck. Jag har testat med kniv och att skrapa lite med en skruvmejsel, det känns inte speciellt effektivt. Dessutom blir det rester kvar och jag förmodar att jag bör få bort det mesta innan jag läggen en ny rand...?
Är det någon som har några tips inför morgondagens övningar? Skall jag tvätta med något för att få bort eventuellt fett innan jag lägger en ny tätning?
Hur få bort sikaranden?
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Re: Hur få bort sikaranden?
Så vitt jag tror mig veta är Sikaflex slipbar när det har härdat.
Så det återstår väl inget annat än att försöka få bort det med mekanisk bearbetning. Själv hade jag försökt med att få bort det mesta med ett stämjärn och därefter slipat bort resterna med våtslippapper.
Men om det nu är Skiaflex som sitter där och det sitter fast bra, så fäster väl det nya Sikaflexet bra på litet resterande av det gamla....
Tvätta litet med aceton, så får du bort eventuellt fett.
Jag själv har en rand av silikongummi. Silikongummi är lätt att ta bor vid behov.
Så det återstår väl inget annat än att försöka få bort det med mekanisk bearbetning. Själv hade jag försökt med att få bort det mesta med ett stämjärn och därefter slipat bort resterna med våtslippapper.
Men om det nu är Skiaflex som sitter där och det sitter fast bra, så fäster väl det nya Sikaflexet bra på litet resterande av det gamla....
Tvätta litet med aceton, så får du bort eventuellt fett.
Jag själv har en rand av silikongummi. Silikongummi är lätt att ta bor vid behov.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Hej,
Gjorde denna övning i somras.
Borttag av Sikaflex: Vass kniv + lite efterputs med sandpapper.
Iläggning av ny Sikaflex: Tog bort överflödig Sikaflex med en gummiskrapa som är avpassad för att få fina fogar. Bra! Gummiskrapan finns att köpa på K-rauta.
/Max
Gjorde denna övning i somras.
Borttag av Sikaflex: Vass kniv + lite efterputs med sandpapper.
Iläggning av ny Sikaflex: Tog bort överflödig Sikaflex med en gummiskrapa som är avpassad för att få fina fogar. Bra! Gummiskrapan finns att köpa på K-rauta.
/Max
SWE-2840 "Gullan"
-
Bengt S-1494
Apropå Sikaranden
Min sikaflexfog verkar behöva bytas alltför ofta. spricker sönder.
Är det helt enkelt bättre med gammal herlig silikon- (eller är silikongummi ytterligare ett material ??)
bengt
säger "Maja" i sitt inlägg. är det vanlig silikon??"Jag själv har en rand av silikongummi. Silikongummi är lätt att ta bor vid behov."
Min sikaflexfog verkar behöva bytas alltför ofta. spricker sönder.
Är det helt enkelt bättre med gammal herlig silikon- (eller är silikongummi ytterligare ett material ??)
bengt
Bengt Thorson, Helsingfors
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
Jag har också frågat mig om inte silikon är bättre.
Jag bytte först till Sika, men tyckte att den torkade och sprack efter ett par år. Då satte jag silikon istället. Jag har upplevt det som att silikonet håller sig smidigt mycket längre, men nu satte jag på det lite tjockare och mer seriöst än jag gjorde med SIkan första gången.
Jag minns inte säkert, jag tror jag valde våtrumssilikon.
Jag bytte först till Sika, men tyckte att den torkade och sprack efter ett par år. Då satte jag silikon istället. Jag har upplevt det som att silikonet håller sig smidigt mycket längre, men nu satte jag på det lite tjockare och mer seriöst än jag gjorde med SIkan första gången.
Jag minns inte säkert, jag tror jag valde våtrumssilikon.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jag tog bort med kniv och skrapa.
Lite sandpapper.
Sen aceton.
Sen maskeringstejp och en bra fogpistol.
Sikaflex blev väldigt fint och tätt.
Tips!
Använd s.k. fönstermaskeringstejp så slipper man eländet att tejpen bränner fast...jag hade vanlig tejp = fastbränt i solen på nån timme

Lite sandpapper.
Sen aceton.
Sen maskeringstejp och en bra fogpistol.
Sikaflex blev väldigt fint och tätt.
Tips!
Använd s.k. fönstermaskeringstejp så slipper man eländet att tejpen bränner fast...jag hade vanlig tejp = fastbränt i solen på nån timme
Fredrik Ringblom