Nya dynor

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Nya dynor

Inlägg av FredrikH »

Hej,
Kan någon svara på vad som är ett rimligt pris att betala för en uppsättning nya dynor till en IF-båt? Är det något speciellt man skall tänka på? Finns bra eller dåliga erfarenheter av olika tillverkare, för min del i Göteborgstrakten?
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Nya dynor

Inlägg av Ardina »

Hej,
Jag kan tyvärr inte referera till någon i Göteborg men kan dela med mig av våra erfarenheter från förra året.

Vi tog då (i mässtider) in offerter på totalt 7 dynor (2 per sida i salongen, samt tre dynor till förpiken). I förpiken ville vi har 35 kgs kallskum liggkvalite 10 cm tjock. I "salongen" 35 kgs kallskum sittkvalite 7,5 cm tjocklek (tunnare dyna valdes för att kunna sova i salongen utan att behöva kila in sig under skåpen). Vi har inga ryggstöd i vår IF så vi behövde inte sådana.

Vi valde till slut att engagera Flatmo (http://www.flatmo.se/), mest på grund av pris. Vi fick följande offerter (inkl eventuella mässrabatter):

Flatmo: 11 900:- med tyget Sunbrella Linen Cadet Grey
Marest (Nacka): 13 680 - 16 560 kr beroende på tygval
CoverUp (Värmdö): 17 820
Svenskcamping & Fritid (Bandhagen): 13 000-15 000 beroende på tygval

Ganska många bolag valde att inte svara. Kanske beror detta på ointresse av att ta mindre jobb eller så är det fullt på vårkanten.

Jag tycker att Flatmo var kanon även om det blev något försenat. De kom och måttade på plats och passfromen blev mycket bra. De levererade också kostnadsfritt hem till oss och var mycket vänliga! Vi både sover och sitter fint nu!

Viktigt att tänka på:
- Tänk igenom hur du använder stuvfacken under dynorna och designa därefter. En lång dyna i salongen blir billigare men är svårare att hantera om du behöver något som ligger under dynan.
- Mindre dynor är också lättare att hantera om du tar ur dynorna under vintern (för att undvika mögel)
- Fundera igenom tygval ordentligt. Idag kanske vi skulle välja ett lite mörkaretyg än vad vi gjorde med tanke på fläckar och dyl (vi tänkte kanske för estetiskt och för lite praktiskt i detta hänseende)
- Tänk på dynhöjden i salongen. För hög dyna innebär att man inte får in axeln under facken som hänger under skarndäck.

Bestäm vilket tyg ni vill ha, skriv en offertförfrågan inkl skiss och skicka runt. Välj den med bäst pris och bäst bemötande ...

Lycka till med nya dynorna!

/Daniel
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Nya dynor

Inlägg av SWE1489 »

Jag undersökte det där med nya dynor härom året.
Det slutade med att vi köpte en rejäl symaskin för ca 6000kr, inhandlade skumplast och riktigt tyg hos Galantplast AB på Odinsplaten i Göteborg och sydde upp riktigt fina dynor själva. Det tog lite tid men det var åtskilligt billigare än att beställa färdiga. :P
Peter, IF-1489 Göteborg
oSci
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 maj 2010 06:44

Re: Nya dynor

Inlägg av oSci »

SWE1489 skrev:Jag undersökte det där med nya dynor härom året.
Det slutade med att vi köpte en rejäl symaskin för ca 6000kr, inhandlade skumplast och riktigt tyg hos Galantplast AB på Odinsplaten i Göteborg och sydde upp riktigt fina dynor själva. Det tog lite tid men det var åtskilligt billigare än att beställa färdiga. :P
Hur pass kraftig symaskin behöver man? Har en symaskin som jag inte ens packat upp, det här skulle ge mig en anledning att göra det...
Skriv svar