Travare och Segelintag proctor

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Travare och Segelintag proctor

Inlägg av IF1426 »

maja skrev: 21 maj 2021 13:35 Och om man nu även vill använda replik som man kanske har på sin kappseglingsstor, sitter då en sådan likränneförlängare i vägen när man ska hissa och fira, eller går det att kombinera ? Eller är den kanske lätt att ta av..?..

Likränneförlangare eller kassetten som jag kallade den är lätt att ta bort, den har en låsanordning, det var med tanke på att även använda ett bättre segel med replik. vilket mina bilder visar på.
När jag satt travare i ett äldre segel gjorde jag denna förlängare, för att få segel-paketet så nära bommen som möjlig, när jag beslår det.
För att inte göra för stor påverkan på travar-rännan som är 13mm i öppningen, därför blev kassetten ganska kompakt, bredden är 14mm vilket gjorde en mindre justering av rännan. Man skulle även kunna gjöra denna kraftigare om man öppnar upp rännan mera. Har även låst bommens travare i nedre läget med en stoppklack som ligger i rännan.
Det är svårt att helt beskriva i detalj hur alla delar samverkar. Det var ett experiment låt det stanna vid det.

L-Å Andersson
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Travare och Segelintag proctor

Inlägg av toernqvist »

Så här ser min lösning ut på en M26. Jag fick hjälp av en seglare/plåtslagare med denna ganska enkla lösning.
G9-1005779.jpg
G9-1005779.jpg (122.53 KiB) Visad 2167 gånger
Plan B var att använda en 3D-skrivare för att tillverka en insats av samma typ som säljs på Benns, fast med rätt mått. Fast detta fungerar riktigt bra.
Skriv svar