Infästning av spridare och spridarnock på Seldénmast

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

andboh01
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2020 12:40

Infästning av spridare och spridarnock på Seldénmast

Inlägg av andboh01 »

Hej

Jag har en Marieholm 26 från 1977 med Seldén-mast. Masten har i vinter varit nere för första gången i min ägo. När jag nu ska montera spridarna är jag tveksam om de skruvar som håller spridarna i fästet är rätt och lämpliga. Jag är även fundersam om den lilla skruv som håller spridarnocken på plats i spridaren är rätt. Det senare är nog av mindre vikt (liten risk för skada).

Spridarna hålls nu i mastens fäste med genomgående maskinskruv med mutter. Dimensionen är mindre än hålet (som dessutom är uppnötta). Fråga 1 är om de är andra skruvar eller riggbult som ska användas. Nu rör sig spridaran mycket i fästet och jag befarar att maskinskruvarnas gängor filar upp hålen i spridarna allt mer.

Spridarnocken hålls på plats av en liten (nästan) genomgående plåtskruv i det hål som går genom spridaren och i i spridarnockens inskjutna del i spridaren. Det är nog ingen risk för större problem eftersom nocken hålls på plats av det uppspända toppvantet. Men möjligen kan rätt skruv (eller annan fästanordning) bättre bevara materialet. Fråga 2 är mao vilken skruv (motsv) som ska hålla spridarnocken på plats i spridaren.

Med hopp om hjälp.

MVH
Anders M26 84
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Infästning av spridare och spridarnock på Seldénmast

Inlägg av Jim »

Jag har en genomgående 3 eller 4 mm maskinskruv med låsmutter som håller spridarnocken och en liknande lösning vid spridarfästet vid masten. Jag tror det är en 8 eller 10 mm maskinskruv med låsmutter. Jag har lite svårt att mäta dem nu när masten är på.
Det borde även gå med lämplig genomgående riggbult och sprint/ring om det går att hitta rätt längd och dimension.
andboh01
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2020 12:40

Re: Infästning av spridare och spridarnock på Seldénmast

Inlägg av andboh01 »

Tack för svar!
Dimensionerna förefaller liknade och då vet jag att jag inte är ensam om maskinskruv. Jag ska ordna riktig skruv till nocken och fästet.

MVH
Anders
Skriv svar