Skador i ruffen

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Obst
Segelnummer: 1078

Skador i ruffen

Inlägg av Obst »

Hej!

Jag är en glad ny IF-båtägare (och ny båtägare över huvud taget). Efter noggrann undersökning i hemmahamn upptäckte jag följande skador som oroar mig.
Kan någon hjälpa mig och bedöma hur allvarlig de skador ser ut och om de går att åtgärda?

1) ett ställe i taket bredvid masten där färgen är av i utsidan och nånting har hänt till insidan
2) ett kylskåp som är placerat under sittbrunnen har förorsakat ett djupare rep
3) När man tittar till undersidan av sittbrunnen är det några sprickor runt mottagning till bordet som ser ut som mögel, kan det va så att de läckar?

Tack så mycket!
Bilagor
tak1.jpeg
tak1.jpeg (96.17 KiB) Visad 2058 gånger
tak2.jpeg
tak2.jpeg (63.15 KiB) Visad 2058 gånger
kylskap.jpeg
kylskap.jpeg (105.99 KiB) Visad 2058 gånger
under sittbrunn.jpeg
under sittbrunn.jpeg (65.68 KiB) Visad 2058 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Skador i ruffen

Inlägg av maja »

V.v. notera att detta bara är en kvalificerad gissning, eftersom det bara är bilder man ser:

Bild 1 och 2 : En dålig lagning av ett hål efter en skorsten till en värmare som blivit borttagen. Kanske det räcker med att slipa och måla med topcoat, men det kanske behöver göras om med matta och polyester samt övermålas med topcoat från åtminstone översidan. Man kan också täcka hålet med en fastskruvad aluminium- eller rostfri plåt på utsidan, vilken tätas ordentligt med sikaflex eller motsvarande.

Bild 3: En repa i topcoaten som förorsakats av slitage. Kan låtas vara som det är, alternativt övermålas med topcoat.

Bild 4: Fuktsprickor som kanske förorsakats av frostsprängning i bordsbenets "skål" under beslaget. Vattnet kan ha kommit in via skruvhålen. Skruvhålen kan tätas om med sikaflex elller motsvarande. Om det inte hjälper, (vatten droppar fortvarande) får man göra en lagning med glasfiber och polyester.

Det kommer ofta efter hand mögel i små sprickor i gelcoaten, framför allt på äldre båtar, som kan vara svåra att åtgärda. Själv har jag en del av det slaget på däcket. Jag har ansett dem som "skönhetsfel"
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Obst
Segelnummer: 1078

Re: Skador i ruffen

Inlägg av Obst »

Underbart, tack för ditt snabbt svar. Det borde gå att fixa :)
Skriv svar