Har en IF med ett utdragbart kök på barbordsida (gasol spis o diskbänk).
Har haft ett litet droppande efter regn ur undersidan på väggen ovanför köket, har dragit ut köket så det droppat i diskhon.
Har nu tagit upp båten o börjat söka efter orsaken till droppet.
Plockade ur köket o överskåpen och hittade en väldigt murken plywoodskiva i taket på utrymmet under sittbrunnen (där köket skjuts in under).
Orsaken är läckage från 2st lösa skruvar som teakdäcket är skruvat med.
Hur lagar jag detta bäst? Limma dit en ny plywood? Limma dit en plastskiva?
Skruvhålen lägger jag nog epoxy i och fäster teaken på nytt.
Kom med råd och ideer
Funktion på plywood
Moderator: Moderator
-
- Been thanked: 2 times
Re: Funktion på plywood
Hej, det är nog att försöka får bort det murkna med valfri mekaniskt metod, slipa ner och tvätta med aceton, sedan trycka dit en ny, plywoodskiva, med antingen förtjockad epoxi eller polyester, sen lägga några lager väv över. Ang plywood eller annat material vet jag inte, plywood är lätt att få tag i, jobba med och orginal så det hade jag tagit.
Polyester eller epoxi är en smaksak, men hela båten är ju byggd i polyester. Så med polyester kan man ju avsluta med gelcoat/topcoat i polyester eller så målar man med ngn enkomponetsfärg, också valfritt och en smaksak.
Läs andra forum, finns många tips, åsikter, mm där ute så man får försöka bilda sig en egen uppfattning.
Jag har plastat min mastbalk i epoxi och nya balkar i kölsvinet med polyester. Tycker nog själv att det är både smidigare och lättare med polyester, och billigare. Med topcoat i polyester också blir det mesta fint. Även biltemas enkomponetsfärg är ok att måla/avsluta med och man får fint resultat.
Utmaningen är som vanligt i IF med små och trånga utrymmen.
Mvh Mats
Polyester eller epoxi är en smaksak, men hela båten är ju byggd i polyester. Så med polyester kan man ju avsluta med gelcoat/topcoat i polyester eller så målar man med ngn enkomponetsfärg, också valfritt och en smaksak.
Läs andra forum, finns många tips, åsikter, mm där ute så man får försöka bilda sig en egen uppfattning.
Jag har plastat min mastbalk i epoxi och nya balkar i kölsvinet med polyester. Tycker nog själv att det är både smidigare och lättare med polyester, och billigare. Med topcoat i polyester också blir det mesta fint. Även biltemas enkomponetsfärg är ok att måla/avsluta med och man får fint resultat.
Utmaningen är som vanligt i IF med små och trånga utrymmen.
Mvh Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956