Typ av fönster

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Hubert
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 okt 2022 08:04

Typ av fönster

Inlägg av Hubert »

Hej är det någon som känner igen fönstren på bifogade bilder?
Behöver byta plastfönstren som har förstörts av solen och blivit helt gråa/mjölkiga.
ventiler ute.jpg
ventiler ute.jpg (55.11 KiB) Visad 2463 gånger
ventiler inne.jpg
ventiler inne.jpg (41.13 KiB) Visad 2463 gånger
Mvh
Johan
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Typ av fönster

Inlägg av FredrikH »

Innan du ger dig på att byta kanske du kan testa att polera upp fönstren? Oftast är det bara ytan som blir matt, men om de har börjat krackelera återstår bara att byta.

Använd Autosol (köp en stor burk) och sätt igång att gnida (eller kör med polermaskin). Blir det bra fortsätter du sen med rubbing, polish och slutligen vax, så kommer de hålla flera år till. Glöm inte att vaxa varje år, så slipper du problemet i framtiden.
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Hubert
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 okt 2022 08:04

Re: Typ av fönster

Inlägg av Hubert »

Tack för svar.
Har polerat dom under ett antal säsonger nu (bl.a. med strålkastarpolish för bilar) men har tröttnat och tänkte ersätta dom med nya.
Tycker det verkar vara en enkel match att skruva bort dessa ihopskruvade metallbågar, men sedan har man ju problemet med typen av tätningsmassa man använt (stark limning eller ej?).
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Typ av fönster

Inlägg av johan swe-1870 »

De fönstren tycker jag inte ser ut som vanligt.

Min IF från 1974 hade fönster från NC Bjerg. De bestod av aluram med ruta av glas. De blev utbytta för några år sedan till nytillverkade fönster från Ertec. Även de har aluram med ruta av glas.

Dina fönster verkar har ruta av plast snarare än glas. Om inte rutan går att polera upp mer tror jag du får överväga att byta till andra rutor eller att byta fönstren helt och hållet med ram och allt,
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Typ av fönster

Inlägg av Awide »

De där glasen ser inte ut att vara original. Vi har också glas från NC Bjerg och enligt glasmästarn är de härdade.

Jag lånar tråden lite. Vi har försökt få tag på list nummer 3 till vänster i denna bild från Ertec, men utan lycka. Främst kollat hos Kuntze. Någon som vet om den går att få tag på? Saknas såklart bara till ett av fyra fönster...
Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Hubert
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 okt 2022 08:04

Re: Typ av fönster

Inlägg av Hubert »

Tack för svar.
Har varit i kontakt med de danska tillverkarna av IF-fönster och ingen känner igen dessa.
Däremot kan de erbjuda nya för 10 000 DKK. Vi har ju en svag krona så det innebär att bara dessa fönster skulle kosta mer än häften av båtens pris. Jag har funderat ut en strategi för att ta loss dessa gamla och sedan beställa nya i en bättre plastkvalité. Men när planer kommer i kontakt med verkligheten så går det ofta inte som man har tänkt. Och då är jag pigg på att montera nya sammanhängande utanpåliggande fönster (på samma sätt som på Maxi 77), då fönstren vi har ju redan är fastsatta med maskinskruv genom ruffsidorna (men puristerna kommer väl inte tycka om det :shock: ).
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Typ av fönster

Inlägg av Jim »

Det är din båt och du gör givetvis som du vill med den. Som jag ser det så har du två alternativ som förmodligen kostar ungefär lika mycket. Du kan låta skära ut nya plastrutor, i lämpligt material som passar i de gamla ramarna. Kan du få loss de gamla rutorna så kan man ju ha dem som mall.

Alternativt gör du som du själv föreslår, typ Maxi, det finns ju några IF-båtar som har det så. Det viktiga är ju att du får en båt som du trivs med.
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Typ av fönster

Inlägg av akumali2 »

Om skruven redan är genomgående och du kanske kan behålla metallramarna på insidan, då behåller du i vilket fall utseendet från insidan om du monterar plexiglas på utsidan, en av två är ju inte så dumt det heller 😃
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Skriv svar