Under hösten påbörjade vi vårt arbete med att täta alla beslag, luckor, etc. Nu när vårvärmen äntligen kommit på riktigt kan vi fortsätta. Efter en livstidsförbrukning av Sikaflex är nu hoppet högt om att det inte ska läcka in en droppe. Vi passar också på att förbereda med eldragning för lanternor.

I originalutförande har IF-båten en däckskontakt som går ner i mastbalken. Typiskt dålig idé när det börjar läcka vatten vid däckskontakten. Vi väljer därför att plugga igen hålet med en tråbit som vi sedan spacklar över med gelcoatspackel. Vi kommer behöva göra ett nytt hål senare, men det kommer inte gå i mastbalken.

Vi monterar tillbaka rufftaket efter att ha inspekterat vinsch och knapar.


Vi monterar röstjärnen till ytter- och innervant. Vi har valt att byta ut våra röstjärn för innervanten till dansk modell, då original i extrema fall kan brista.

Vi passar på att snygga till plattorna som fördelar trycket från röstjärnen under skarndäck.



Vi bygger nya sitsar till kojerna. Vi gör nya på grund av att de gamla hade badat i vatten under en längre tid, och för att vi inte var nöjda med originalutförande gällande hur man kommer åt stuvfacken under kojerna.


Därefter monterar vi kojsidorna.

När vi monterar de nya sitsarna väljer vi att sätta de med gångjärn längst in mot skrovet. På så sätt kan vi “lyfta” hela kojen och lätt komma åt stuvfacken under. Smidigt då vi ofta har gäster ombord. Hur vi ska komma åt utrymmet allra längst akterut under kojerna återstår att fundera på…
Video: https://monami.awide.se/images/2023-05-21/soffa.mp4
Sedan sätter vi upp hyllorna ovanför kojerna. Vi har bävat en del inför detta moment, men det gick förvånansvärt bra.


Nu återstår bara några små detaljer i inredningen. Problemet är att vi inte riktigt vet vart alla lister satt… Om någon vet var det brukar sitta en kvartslist så är vi idel öra.
Vi avslutar helgen med att montera en ny dekal med hennes namn. Nu kan hon gott hoppa i vattnet.

