Uppgradera från en IF?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

tandläkarN

Uppgradera från en IF?

Inlägg av tandläkarN »

Hej!

Trots runt 100kkr i investeringar i IFen och många härliga seglatser senaste åren har vi tyvärr vuxit ut båten. Både jag och sambon är långa, och tillkomsten av en hund i familjen och några andra små på väg har gjort att båten är helt enkelt för liten för oss.

Valde att först sälja IFen, och nu står vi med en budget på runt 150-200 tkr och försöker välja en ny båt.

Min fråga är - ni som bytte från IF, eller har seglat större båtar från samma era / denna prisklass, vad valde ni och varför?

Had tittat en del på Albin ballad (känns robust och som en lite större IF, dock masthead riggad…). Men verkar vara en god seglare från vad jag kan se. Samma för scampi, dock mast på däck och mindre sittbrunn. Tittat en del på Beason 31 (sambons favorit) men är svårt att hitta bra information kring angående hållfastheten.

Tacksam för hjälpen!
Nils D
Been thanked: 27 times

Re: Uppgradera från en IF?

Inlägg av Nils D »

Svårt att svara utan att veta i vilka vatten ni tänker segla och hur ni tänker segla (mest dagsturer och kortare turer med övernattning, eller långseglingar av något slag). En IF klarar ju det mesta, men när det gäller större båtar verkar registren vara smalare.

Av de båtar du nämner är ju Balladen känd som en hårdvindsbåt som har seglats långt, men där mastheadriggen gör det besvärligt om man gillar att kryssa i trånga skärgårdvatten. För mig som nästan enbart seglar i skärgården skulle den inte vara ett alternativ. Men bodde jag på västkusten och tänkte segla över Nordsjön vore den ett tänkbart alternativ.

Tycker man får rätt bra information om båtars egenskaper i Sailguides beskrivningar, och framförallt ägarnas kommentarer. Rekommenderas.

Vill du ha en större båt som ändå ser (nästan) ut som en IF är väl Fortissimo/Marieholm 33 det klart bästa alternativet.
https://www.sailguide.com/batfakta/fortissimo
Nils D SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 117 times
Been thanked: 76 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Som IF-seglare hade jag aldrig valt en båt med masthead-rigg som nästa båt. Jag hade i stället kanske tittat på nån Linjett eller Dehler i passande storlek.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Inlägg av Andreas89 »

Jag tycker det är klurigt som hyfsat lång (190cm). Spontant tänkte jag länge att något i storleksordningen Linjett 32, Albin Alpha eller liknande kunde vara ett vettigt köp, men när jag fått chansen att hälsa på i sådana har jag blivit lite besviken på utrymmena. Ofta får man kröka rygg vid pentryt, det är ofta trångt runt salongsbordet med dåligt utrymme för benen. Toalett med dörr är skönt, men stjäl mycket utrymme. Kojer är ofta betydligt kortare än i IF:en.

Har seglat en del Contrast 371, Baltic 40 och Bavaria 42 Match senaste somrarna och i den storleksklassen börjar det bli riktigt bekvämt att leva och umgås, men jag vill inte ha en så stor och dyr båt.

Personligen valde jag till sist precis en Smaragd som ett försök att skaffa en "rymligare IF". Planlösningen är bekant, men rymden en helt annan. Jag kan luta mig bakåt i soffan i salongen med sträckt rygg utan att hjässan tar i taket. Babordskojen i bild är ca 270x80cm när man hängt upp ryggstödet. Styrbordsbänken kanske 350cm (fortsätter in under toften i sittbrunnen), bäddningen i förpiken kanske 250cm lång, så sitt och liggutrymmena är minst sagt väl tilltagna. I sittbrunnen har 6 personer en skön sittplats utan att man behöver trängas.

Jag känner personligen mer dragning till den här varianten med generösa öppna ytor, jämfört med att försöka få plats med så många avdelade lösningar som möjligt på liten yta. Men det är så klart väldigt subjektiv!

Ska tillägga att det är en lånad bild från en annan Smaragd, min egen behöver lite jobb för att bli lika fin :P

462615315_10160867238541448_2973347963832588311_n.jpg
462615315_10160867238541448_2973347963832588311_n.jpg (185 KiB) Visad 2541 gånger
tandläkarN

Inlägg av tandläkarN »

Tack alla för toppen input!

Håller helt med om eran resonemang - vi prioriterar partialrigg då vi mest seglar i stockholms skärgård. Efter mycket om och men verkar det vara en Linjett 32 vi har satt siktena på, bra kvalitet och styv med någorlunda rimlig prisklass.

Smaragd var inte heller ett dåligt förslag Andreas89 - men lär knappast vara ståutrymme där heller? är också 190 och brukar tänka att kan man inte stå raklångt så kan man lika gärna sitta ner överallt i hela båten, men vet att alla inte håller med mig där... Ska slå den ett kik!
Skriv svar