Ny teakdurk i sittbrunnen?
Moderator: Moderator
Re: Ny teakdurk i sittbrunnen?
Helst skulle man ju vilja att det gick en längsgående "ströläkt" underst, så att vatten och smuts kan åka rakt ner mot självlänsarna. När det sitter tvärgående ribbor underst fastnar smutsen där istället för att sköljas bort. Jag skulle nog ha lagt några längsgående ribbor först och sedan tunna ribbor på tvären ovanpå. Hur man får det att se ut som "original" verkar hursomhelst rätt subjektivt.
-
Janne på Ifigenia
- Been thanked: 2 times
Ja, just! Någon energisk tidigare ägare till denna trall har visserligen kapat den; vår ser ut som på bild 3692 - fast i ett stycke, alltså. Man behöver bara tänka sig att de ligger helt ihop så stämmer det precis, inklusive det lilla urtaget längst akterut som är gjort för att en liten plastdetalj i sittbrunnsbaljans aktre vägg ska få plats. Visst verkar väl denna modell enklare att få till?
Något som jag har märkt också. Det blir "tvärribbat" överst på min nya durk. Den gamla har gjort sitt och har två brott på durken som inte går att laga så att det håller.Fanta SWE2634 skrev:Helst skulle man ju vilja att det gick en längsgående "ströläkt" underst, så att vatten och smuts kan åka rakt ner mot självlänsarna. När det sitter tvärgående ribbor underst fastnar smutsen där istället för att sköljas bort. Jag skulle nog ha lagt några längsgående ribbor först och sedan tunna ribbor på tvären ovanpå. Hur man får det att se ut som "original" verkar hursomhelst rätt subjektivt.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Vilken härlig aktivitet det blev här :) Tusen tack för alla bilder och beskrivningar. Jag ska nog försöka mig på att tillverka en sådan där med längsgående ribbor. Den översta verkar lite väl avancerad för mig som valde syslöjd framför träslöjd
Men, det blir ett perfekt projekt för vintern då sittbrunnen står på tur; roder, skotbalk och "trall".
Men, det blir ett perfekt projekt för vintern då sittbrunnen står på tur; roder, skotbalk och "trall".