Bomliksträckare och roderfråga

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Charli
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jul 2010 00:14

Bomliksträckare och roderfråga

Inlägg av Charli »

Hej här kommer tre frågor angående vår nyinförskaffade if som vi rustar för en överfart till Gotland.

Första frågan gäller bomliket och sträckanordningen därtill. Som ni ser på de bifogade bilderna har någon ägare före oss använt sig av något som nästa liknar flagglina samt ett antal block och taljor.
Det känns inte helt okej, dessutom ser det ut som att bomliket tidigare har trätts i bommens skåra men nu sitter fri som på nyare riggar. Jag har nu bytt ut själva sträckarens tåg mot en kryssflätad 6 mm skotlina. Men är osäker på om jag ska nyttja några av de befintliga blocken samt huruvida bomliket skall gå i bommen eller ej.
Bomlik.jpg
Bomlik.jpg (198.61 KiB) Visad 11893 gånger

Fråga två gäller roderkultens fäste mot rodret som först såg ut att vara sprucken men efter närmare inspektion visade sig vara två separata bitar med något som nästan liknar en spont med en hona och en fjäder
som passar i varandra. Båda bitarnas anläggningsytor är lackade. Vad är detta? Jag kan inte lista ut vilken funktion denna uppdelning har.
Roder.jpg
Roder.jpg (171.81 KiB) Visad 11891 gånger

Fråga tre gäller loggen som vi inte vet fabrikatet på. Just nu får vi följande felmeddelande när vi slår på den E02.
Jag bifogar bild på fronten samt baksidan där två kablar går in. Första kabeln innehåller tre ledare (vit, brun, gul och grön) den går in i kontakten märkt power/remote. Andra kabeln kommer från loggens givare nere i skrovet och är ansluten i kontakten märkt logg. Är det någon som kan identifiera fabrikatet eller känner igen felmeddelandet så är vi mycket tacksamma för svar.
Logg.jpg
Logg.jpg (156.46 KiB) Visad 11888 gånger
Tack på förhand!
Charli
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Bomliksträckare och roderfråga

Inlägg av FredrikH »

Jag kan försöka svara på frågan om bomuthalet:
Jag vet inte hur det ser ut i andra ändan av bommen, har ni nerdragna fall och trimtampar, så att det går att komma åt dem utan att klättra upp på däck? Mitt förslag är att du plockar bort dubbelblocket i bomnocken och bara schacklar fast linan direkt i seglet. Linan löper genom bommen och kommer ut i andra ändan. Där bommen är fästad i masten sätter du ett enkelblock och låter linan från bomuthalet löpa igenom. Knyt fast ditt dubbelblock i änden på den här linan (jag skulle nog ha bytt ut den här tampen). Köp ett nytt dubbelblock med hundsvott som du fäster längst ned vid mastfoten och dra en ny lina genom de båda dubbelblocken för att få utväxling. Låt linan löpa ut bakåt till en avlastare på rufftaket.

Det block som sitter fastskruvat på bomnocken skall du inte använda alls, det tror jag man använder om man skall reva storseglet. En bra idé är kanske att lista ut hur revning skall kunna gå till om du planerar segling till Gotland.
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Bomliksträckare och roderfråga

Inlägg av SWE1489 »

Hej,

Bomuthalet ser lite mystiskt ut.
Utväxligen behöver du för att orka dra men med ditt arrangemang ser det inte ut som du kan sträcka seglet hela vägen till mätmärket och det behöver du kunna göra om det blåser i ordentligt.
På min bom har jag ett enkelblock med shackel i seglets horn. Linan sitter fast i en ögla längst bak på bommen presis som på din men resten av utväxlingen (totalt 1:8) har jag med två kaskader inne i bommen. Då är linorna ur vägen och jag kan lätt sträcka ut seglet hela vägen även om det blåser hårt.

Seglets underlik skall du enligt min mening ha i bommens skåra. Jag har inte sett någon som kör med lösfotad stor på en IF men det kanske kommer.

Rorkulten tycker inte jag ser riktigt bra ut.
Kan sponten vara rester av en misslyckad reparation?
Hur ser det ut i bakkant? Är den av där också?
Jag skulle lagat riktigt alternativt gjort en ny.
Det är nog inte roligt att bli sittande med en lös rorkult i handen...

Loggen känner jag ytvärr inte igen.

Lycka till! :P
Peter, IF-1489 Göteborg
iamsville
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2009 16:07

Re: Bomliksträckare och roderfråga

Inlägg av iamsville »

Believe your tiller is cracked in the round part. Attached Have a picture from my spare. Hope this helps .
Bilagor
2010_07_17_0058.JPG
2010_07_17_0058.JPG (27.64 KiB) Visad 11504 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Bomliksträckare och roderfråga

Inlägg av johan swe-1870 »

Correct, in my opinion.

Rorkulten ska INTE vara i delar på det sättet. Helst ska den inte heller vara skarvad alls i den delen.

Jag har gjort en ny som ser ut som på denna bild: http://www.bonetweb.com/winberg/images/rudder.jpg
Se även detta inlägg: Förbättrad rorkult
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Bomliksträckare och roderfråga

Inlägg av IF1158 »

En liten fråga.
Håller bommen verkligen för lösfotat segel???
Blir det inte konstig belasning vid storskotet så man helt enkelt drar av bommen då man skotar hårt eller en vindby kommer?

Är det någon ninst egentligen med lösfotat segel på IF om bommen skulle hålla?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bomliksträckare och roderfråga

Inlägg av maja »

De huvudsakliga krafterna vid storseglets skotning uppträder i skothornet. Dessutom tillkommer en stor kraft vid kickens infästning om man kickat hårt. Eftersom skothornet befinner sig nära storskotets infästning bildas inga större böjande moment vid skotning.

Jämför med förhållandena då du revat seglet. Hålen mitt på seglet saknar förstärkningar och är är endast avsedda för uppsamlande chock-cords.

Däremot kan stora moment bildas vid hård kickning. Då bommen går av, sker det i de absolut flesta fall vid kickens infästning, vid t.ex. en slarvigt utförd gipp.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Bomliksträckare och roderfråga

Inlägg av norling »

Loggen är en Silva Power!
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Skriv svar