Inre genuaskenans längd?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Patrik SWE 2436
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 jul 2008 10:04
Ort: Stockholm

Inre genuaskenans längd?

Inlägg av Patrik SWE 2436 »

Hej, ska montera en inre genuaskena. Har hittat beskrivning om placering och avstånd mellan hål, men funderar lite hur lång den behöver vara? Någon som kan ge mig råd om detta?
/Patrik
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Inre genuaskenans längd?

Inlägg av maja »

Om man på ett ungefär vet var någonstans skotpunkten ska hamna, och om man har segel där skothornets höjd ligger nära däck, behöver skenan inte vars så särdeles lång. Du kan ju t.ex. utgå från det område, där du brukar skota genuan på den yttre skenan.

På en inre skena skotas nog seglet dessutom litet längre fram än på en yttre, vilket är att tänka på under monteringen.

Men i allmänhet brukar man nog välja en längd på cirka 60 cm.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Inre genuaskenans längd?

Inlägg av FredrikH »

Om man monterar en skena som den som sitter på kanten (25mm), samt inte monterar stopp i ändarna på den inre skenan, går det lätt att flytta skotet mellan inre och yttre skenan utan att behöva dra om skotet. När man seglar på öppna bogar är det i allmänhet bättre att ha skotet på yttre skenan, men vid bidevindssegling är den inre skenan att föredra. Jag håller med om att en 60 mm skena räcker till. Jag jobbar iallmänhet mellan 3-4 hål på skenan när jag seglar, men när man byter till ett annat segel kan läget förskjutas något.
Patrik SWE 2436
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 jul 2008 10:04
Ort: Stockholm

Re: Inre genuaskenans längd?

Inlägg av Patrik SWE 2436 »

Kanon, då är det bara att montera. Tack så mycket för svaren!
/Patrik
Skriv svar