Länsventilerna

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Gulan
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2011 23:48

Länsventilerna

Inlägg av Gulan »

Hej jag är ny ägare av en fin if-boat 75 som jag är mycket stolt över. Har dock en fråga som jag har kommit på efter jag har köpt båten. Bäde länsventilerna sitter fast går altså inte att stänga dem. Tacksam för tips - antar att det inte går att renovera dessa nu när båten är sjösatt eftersom båten isåfall fylls med vatten vid demontering av ventilerna. Alla tips är välkomna !
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Länsventilerna

Inlägg av maja »

Det finns mycket skrivet på det här forumet om hur mana renoverar och byter självlänsventiler på en IF-båt. Ett av de viktigaste tipsen bland alla råd är att man ska kolla ventilerna varje år innan man sjösätter.

Om du nu inte vill lyfta upp båten igen, rekommenderas att du har pluggar ombord. Pluggar kan tillverkas av vanliga vinkorkar, kalibrerade med litet eltejp runtom korken, så att diametern ökar något. Korken ensam är något för smal för att täppa igen hålet i självlänsventilens utlopp.

Om det nu olyckligtvis skulle hända att du får ett slangbrott, är det bara att hoppa i sjön med en kalibread kork i näven, och därefter trycka in den utifrån i hålet. Glöm bara inte att se till att du kan komma upp i båten igen.

Du skulle kunna prova med att försiktigt försöka fylla hålen med matolja inifrån sittbrunnen. Eftersom oljan är lättare än vatten, kanske den stannar kvar i hålet och samtidigt trycker ner vattenpelaren tillräckligt mycket så att själva ventilmekanismen får smörjning. Om detta går, prova därefter efter några dagar att jucka på ventilen. Har du tur, kanske den lossnar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Segelfalk
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2010 21:31

Re: Länsventilerna

Inlägg av Segelfalk »

Vi hade ventiler som satt fast på vår båt i öppet läge oxå, fixade dock till det innan båten lades i. I vårt fall löste det sig med att spruta lite ptfe olja(spray) på spindeln och in i självlänsen utifrån.

Jag fick känslan av att våra ventiler mest kärvade i spindeln. Kanske kan du få loss dem med 5-56 eller PTFE-spray som får verka ett tag på spindeln, Skruva loss överfallsmuttern så kommer oljan åt bättre.
Om man lossar förlängningsröret och vrider ventilen med en fastnyckel får man mer kraft. På vår båt blir det lite nyp effekt på grund av förlängingarna därför att desssa böjs lite mellan kran och inredningen, det är inte helt i linje.
Kanske bra med kalibrerade vinkorkar om något skulle gå snett när du är där nere och kryper. :P

Vår tanke var att byta ventiler till rostfria kulventiler. Men de satt så hårt fast i skrovegenomföringarna att det kändes som stor risk att bryta loss skrovegenomföringen från skrovet. Lyckades motionera dem istället.
Sen får man öppna och stänga ventilerna lite då och då så att de inte fastnar i ena läget.

Lycka till med dina ventiler!
/ Valle
Valle
SWE-2641
Leffe Söderström
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 feb 2010 16:44
Ort: Hallstavik

Re: Länsventilerna

Inlägg av Leffe Söderström »

När man byter ut ventilerna så bör man byta ut allt. Även skrovgenomföringen+slang..
Slipa av flänsen på genomföringen från utsidan av skrovet och tryck sedan in alltihop.
Så gjorde vi alltid när jag var aktiv på småbåtsvarvet..
IF-1619 TINA
VHF- SB7529
Hallstavik/Norrtälje
Skriv svar