IF racer?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

IFIF
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 maj 2012 13:25

IF racer?

Inlägg av IFIF »

Hej! Är en nybliven ägare till en "IF racer" med röda ränder på skrovsidan och ett antal extra trimmöjligheter. Min fråga nu är om någon vet mer om detta racingpaket och hur man använder de extra öglorna och fästpunkterna. Någon som har mer data eller broschyr?
PS Ställde fråga på facebook gruppen också och fick ett snabbt och bra svar av "Maja Gräddnos" också. DS
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF racer?

Inlägg av maja »

Det hela går ut på att man ska kunna trimma rigg och segel från sittbrunnen och har lagom utväxling för att detta ska kunna ske lätt och effektivt. Hur man designar detta beror mycket på den enskilde båtägaren. En del av oss har t.o.m. installerat dubbelkommando på vissa trimdetaljer (t.ex. akterstagssträckaren) för att kunna sköta trimmet utan att man behöver lämna sargkanten.

Det finns mycket information om trim på vår hemsida. Kolla på http://www.ifboat.com/index.php?q=tips-and-artiklar, speciellt trimguider och OIFs samlade tips om IF-båten, som innehåller en bra artikel ( "Experten trimmar IF-båten") skriven av IF-båtlegenden och mångfaldige Svenske och Nordiske mästaren Olof Björland, som ju var med att ta fram IF-Racer-paketet för Marieholms Bruk på mitten av sjuttiotalet.

Och glöm inte att gå med i IF-båtförbundet. Du kan då få kontakt med andra IF-båtseglare som kan hjälpa dig på traven, och du får tillgång till ännu mera information om båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: IF racer?

Inlägg av IF1426 »

Hej IFIF
Jag har en broschyr som beskriver IF racer, som du kan få överta, har fått tag i den på båtmässa på 80-talet. Det låg med en prislista i den där en std. IF, 1983 , betingade ett pris av 126500,00 Sek. Om du sänder din adress till mig skall jag skicka den till dig. Min adress finns i medlemsregistret under OIF.

IF1426 / L-Å Andersson
IFIF
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 maj 2012 13:25

Re: IF racer?

Inlägg av IFIF »

Hej IF1426!

Hej!
Jätteintressant med den broschyr du nämnde över IF racer.
Jag köpte båten i juni och håller som bäst på att sätta mig in i alla trimmöjligheter och förstå vad "racer-paketet" innebär.
Det vore verkligen guld om du kan sända mig broschyren. Jag kan även försöka scanna in den till IF-sidan så fler kan få glädje av den.

Jag sände dig ett privat PM med mina data. Hoppas du fick det, ser ut som det fastnat i min vy.

MVH Anders Eriksson mail: sanderseriksson@gmail.com
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF racer?

Inlägg av maja »

Tyvärr har den där broschyren försvunnit ur mina gömmor. Men så vitt jag kommer ihåg, var det mest fråga om en beskrivning av ett materialpaket.

Olof Björlands artikel anspelar på dessa utrustningsdetaljer och är säkerligen bättre som förklaring.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IFIF
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 maj 2012 13:25

Re: IF racer?

Inlägg av IFIF »

Ja och prislistan från 1983 verkar ju jättekul också. 126500:- för en standard IF. Undrar vad racerpaketet kostade?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF racer?

Inlägg av maja »

Tror inte det var så särdeles dyrt. Racing-paketet bestod ju mestadels av block och tampar. Kanske de fina Andersen-wincharna ingick, och i så fall blev det hela ju litet kostsammare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF racer?

Inlägg av maja »

IFIF skrev:Ja och prislistan från 1983 verkar ju jättekul också. 126500:- för en standard IF.
Jag betalade 44.000:- för min båt den hösten. Men det var för en begagnad -71:a som inte var racingutrustad fullt ut. Det fanns bara en trimplatta med dåliga uppåtriktade clam-cleats och Andersen-winchar placerade på sittbrunnssargen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: IF racer?

Inlägg av IF1426 »

IF broschyren som efterlystes av sign IFIF finns inlagd i Medlemssidan under rubr. Tips och artiklar, (fick jag se när jag sökte där), om någon mer är intresserad av den.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF racer?

Inlägg av maja »

Jag hittade broschyren på nätet, men inte där utan här (Sörens IF-båtssida) http://hem.passagen.se/ifbat/. Den är bra som vägledning, men omvandlingen av en vanlig IF-båt till en IF-racer av idag har förändrats något i takt med hur man har utvecklat seglingstekniken.Bl.a brukar akterstagssträckaren ha dubbelkommando och betydligt högre utväxling, ledvagnen kan ha två vagnar och skotwincharna brukar vara placerade på taket.

Layouten av IF-båtens trimfunktioner har i första hand fått influenser från H-båten men även från Expressen på senare tid.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Tanno Kalle
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 sep 2018 13:08
Ort: Värnamo

Re: IF racer?

Inlägg av Tanno Kalle »

Jag har ett IF racer paket stående med dekaler diverse tampar och block.

Ge mig ett bud.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: IF racer?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag rekommenderar att du använder salutorget: http://www.ifboat.se/salutorg
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar