Hej,
Är det någon som har lyft sin IF i den ögla av stål som finns under durken?
Fungerar det smärtfritt eller skall man låta bli?
Vi bröt rodret på vår IF vid lyft med remmar i höstas, aj, så det skulle vara bra om det fanns fungerande alternativa sätt att lyfta båten.
Lyfta IF i lyft ögla?
Moderator: Moderator
Jag tror det finns bra beskrivning på medlemssidan hur man gör för att lyfta sin båt i lyftöglan.
Man använder en lyftstropp som kopplas till öglan i kölsvinet. För att få stabilitet har man även två stroppar till som går till röstjärnen. Vi har lyft vår båt på detta sätt flera gånger, det är ett mycket smidigt och framförallt säkert sätt att lyfta båten.
Man använder en lyftstropp som kopplas till öglan i kölsvinet. För att få stabilitet har man även två stroppar till som går till röstjärnen. Vi har lyft vår båt på detta sätt flera gånger, det är ett mycket smidigt och framförallt säkert sätt att lyfta båten.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2822
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Öglan som du beskriver är en lyftögla. Den finns monterad i alla IF-båtar från och med 1973. Den kan man använda, om man har en passande lyftanaordning. En sådan kan man tillverka själv av lyftstropp och polyester- eller dyneemalinor.
Min båt har tyvärr ingen lyftögla, eftersom den är från 1971.
Det är lätt hänt att rodret går av vid lyft med remmar, om man inte vet hur det ska gå till. Följande saker ska man alltid tänka på:
Min båt har tyvärr ingen lyftögla, eftersom den är från 1971.
Det är lätt hänt att rodret går av vid lyft med remmar, om man inte vet hur det ska gå till. Följande saker ska man alltid tänka på:
- att de aktre lyftslingan inte kommer akter om wincharna på sargkanten
att man binder ihop den akterliga och den förliga slingen med en lina så att man förhindrar att slingerna särar på sig
att det är en fördel att förlänga den aktre slingen någon meter för att få båten att hänga mera horisontellt
att kranföraren först lyfter litet försiktigt så att man har koll på att allt är OK och att båten hänger stadigt i lyftslingerna
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jag lyfter alltid min båt i öglan.
Björne som kör kranen älskar det! Alla inblandade känner sig avslappnade och lugna, inga stroppar som kan glida.
Lyftanordningen består av en fet vajer, 2-3 cm i tjocklek har jag för mig. I ena änden av den är det fäst två tunnare vajrar (ungefär samma tjocklek som mantåg eller vant). Dessa vajrar fäster jag där yttervanten ska vara. Stadigt och säkert. Jag rekommenderar det.
Björne som kör kranen älskar det! Alla inblandade känner sig avslappnade och lugna, inga stroppar som kan glida.
Lyftanordningen består av en fet vajer, 2-3 cm i tjocklek har jag för mig. I ena änden av den är det fäst två tunnare vajrar (ungefär samma tjocklek som mantåg eller vant). Dessa vajrar fäster jag där yttervanten ska vara. Stadigt och säkert. Jag rekommenderar det.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2822
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Den finns en beskrivning och teknisk specifikation på en lyftstropp av stålvajrar i Medvind Hösten -89 sidan 27.
Det finns en beskrivning på lyftstropp av lyftsling och tampar i Medvind Nr 1 1997, sidan 15. Men lyftslingen här är i kortaste laget (lyfthöjd 2,5 meter). Det blir lättare att få båten att hänga horisontellt om den är längre, t.ex. så att lyfthöjden över öglan i kölsvinet blir minst 3 meter. Enligt uppgift kostar materialet till en sådan runt tusenlappen.
På medlemssidan finns det dessutom en (dansk) beskrivning på hur man kan montera in en lyftökgla i äldre båtar som saknar en sådan.
Det finns en beskrivning på lyftstropp av lyftsling och tampar i Medvind Nr 1 1997, sidan 15. Men lyftslingen här är i kortaste laget (lyfthöjd 2,5 meter). Det blir lättare att få båten att hänga horisontellt om den är längre, t.ex. så att lyfthöjden över öglan i kölsvinet blir minst 3 meter. Enligt uppgift kostar materialet till en sådan runt tusenlappen.
På medlemssidan finns det dessutom en (dansk) beskrivning på hur man kan montera in en lyftökgla i äldre båtar som saknar en sådan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983