Skärning på 12,5 kvm fock?

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Skärning på 12,5 kvm fock?

Inlägg av Janken »

Då jag i allmänhet seglar helt solo funderar jag på en maximerad fock.
Jo! Jag vet att jag ska flytta skotskenan inåt/framåt.
Det torde finnas en del erfarenhet av den vid det här laget men det verkar svårt att få info om de erfarenheterna!?!?
Vad jag har förstått så finns det en risk att man skotar in den i undervanten och bör skära den för att undvika detta.
Finns det någon som har mått på en bra maximerad fock?
Eller....
Är jag hänvisad till en speciell segelmakare?
Jag har anlitat samma segelmakare sedan länge och har ingen lust att svika dem men har samtidigt ingen lust att kasta iväg 6-7 000 på ett experiment och kanske har ett obrukbart sgel, när jag vet att det seglar omkring IFar med fullt fungerande maxfockar.
Jag står inför två val just nu.
Antingen behålla min IF om jag lyckas hitta ett bra försegel eller byta till en båt som seglar bättre på fock.
Jag har skummat de nummer av Medvind som ligger på webben. Nu sk jag lusläsa dessa i jakt på info om "stora focken"
..... eller så lägger jag ner hela projektet?
Jag har seglat Lady Helmsman med glider vilket var en mycket positiv upplevelse!
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skärning på 12,5 kvm fock?

Inlägg av johan swe-1870 »

Din segelmakare bör kunna hjälpa dig att få det segel du önskar.

Ett sätt är att följa klassregeln. Ett annat sätt är att ge segelmakaren fria händer. Är det viktigt för dig att följa klassregeln?

Om du vill maximera focken, dvs göra den större än klassregeln, tror jag det kräver att din segelmakare är aktiv och kan anpassa seglet och kan tänka sig att göra ändringar om det visar sig behövas. Men en bra segelmakare ska kunna göra det tillsammans med dig.

Det finns flera trådar här på forumet där försegel diskuteras. Kanske de kan ge ytterligare information.

Jag är i övrigt inte till mycket hjälp, eftersom jag har valt en fock enligt den äldre mindre modellen. För mig är det nämligen viktigt att focken går att vika samman och förvara under en koj. Därför får den inte ha långa lattor. Men även den, lite mindre focken, blir ganska mycket använd under tursegling, för den är så bekväm att hantera. Är det vid tursegling bidevind att vänta eller vind > 5 m/s väljer vi faktiskt ofta fock.

Så här ser det ut vid en veckosegling då vi var lite lata och valde fock:
Veckosegling 2014 med fock 1
Veckosegling 2014 med fock 1
IMG_1993r.JPG (169.44 KiB) Visad 8565 gånger
Veckosegling 2014 med fock 2
Veckosegling 2014 med fock 2
IMG_2004r.JPG (312.89 KiB) Visad 8565 gånger
Bilderna visar alltså den lilla focken, inte den stora.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skärning på 12,5 kvm fock?

Inlägg av maja »

Jag föreslår att du kontaktar några segelmakare som har sytt den stora focken till sina kunder. De jag vet är North Sails och Edman Sails, men kanske det finns fler. Fråga efter referenslista, dvs. namn, e-postadress och telefonnummer till de har kunderna. Därefter, kontakta dessa personer och ta reda på vad de tycker. Bilda dig därefter en egen uppfattning...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skärning på 12,5 kvm fock?

Inlägg av maja »

Här bifogar jag en skiss som visar de ungefärliga dimensionerna och formerna för de olika förseglen. Man kan se att den stora fockens breddmått är större än genuan ner till 3/4-höjden, men därefter mindre. Eftersom, vid (överdrivet) hård inskotning, genuans akterlik alltid hamnar framför spridartoppen, så sker samma sak med den stora focken. Men eftersom focken skotas innanför vanten, kan, om den är för bred i nederdelen, komma i kontakt med undervantet.

Läs mer om den stora focken i Medvind Nr 2 2008, Nr 4 2008 och Nr 4 2009.
Försegel för IF-båt.jpg
Försegel för IF-båt.jpg (156.16 KiB) Visad 8524 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar