Konsoll för skotarm

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Vill du beställa konsoll eller balk med konsoll

Omröstningen slutade 10 mar 2016 11:36

Enbart konsoll
0
Inga röster
Komplett balk med konsoll
2
100%
 
Antal röster: 2

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Konsoll för skotarm

Inlägg av IF1158 »

Jag undersöker om det finns något intresse av att göra en gemensam beställning av en konsoll för skotarm av den typ som Patrik Erlandsson visar och beskriver i Medvind.
Att beställa ett enstaka exemplar från mekanisk verkstad är kostsamt, när jag tog offert skulle en firma av över 2000:- för en svetsad konstruktion.

Min idé är att istället låta tillverka en i samma dimensioner men i CNC-fräst aluminium, eventuellt med ytbehandling pulverlack vit eller kanske eloxering.

Jag ser framför mig två möjliga konstruktioner, den ena är enbart konsoll som bultas fast på befintlig skotbalk, den andra konstruktionen är en helt ny skotbalk i aluminium (fyrkantrör) med påsvetsad konsoll. Målbild pris är att komplett balk med konsoll skall kosta <2000:-.

Således är det två saker jag ber om:
1. Tips på en lämplig firma som kan tillverka denna konsoll
2. Kryssa i enkäten

Om det visar sig att det finns intresse och det finns en lämplig leverantör kommer mer formell beställning göras där man sen erlägger handpenning etc.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Konsoll för skotarm

Inlägg av johan swe-1870 »

Intressant!

Har du en bild eller skiss på vad du planerar?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konsoll för skotarm

Inlägg av maja »

I tråden viewtopic.php?t=615 beskriver Patrik Erlandsson en konsol som är tillverkad i 3 mm aluminiumplåt. Det är en enkel konstruktion, som man säkert kan få tillverkad billigt i närmaste plåtverkstad.

Men jag själv skulle rekommendera syrafast eller rostfritt i stället för aluminium. Visserligen blir det litet tyngre (cirka 3 hekto jämfört med ett) men man slipper ytbehandling och galvanisk korrosion mot fästskruvarna och konsolen blir enormt mycket starkare. I så fall kan man även gå ner i dimension till 2 mm och på så sätt i princip eliminera hela viktökningen.

Jag har själv låtit tillverka en sådan liknande konsol i rostfritt och skruvat fast den med träskruvar till träbalken. Den har fungerat fint i snart 8 år.

Och om man nu väljer att sätta dit en skotbalk av en passande aluminiumprofil, bör man isolera bort allt rostfritt med t.ex. ett tunt lager tätningsmassa typ Sikaflex. Notera att en aluminiumbalk kan bli några hekto tyngre än en balk av homogent trä.

Det finns ett fåtal nackdelar med ett skotarmsarrangenmang. Den ena är att armen sticker ut bakåt och tar upp plats från rorsman i det redan sparsamma utrymmet bakom skotbalken. Dessutom och framför allt , om man som jag, har monterat dubbla skotvagnar med hanfot, så tenderar hanfoten att vilja trassla in sig i skotarmen vid gippning av storseglet. Så när man gippar får man komma ihåg att hjälpa över hanfoten med den lediga handen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Konsoll för skotarm

Inlägg av IF1158 »

En bild säger mer än 1000 ord
Bilagor
IMG_1713b.jpg
IMG_1713b.jpg (116.64 KiB) Visad 9200 gånger
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Konsoll för skotarm

Inlägg av IF1158 »

Kanske lättare se den rakt ovanifrån.
Bilagor
IMG_1676b.jpg
IMG_1676b.jpg (205.53 KiB) Visad 9198 gånger
Fredrik Ringblom
Skriv svar