Vi har temakväll kappsegling distansbana. Jag samlar in frågor i förväg till Nisse Virving som leder kvällen. Vill du bidra med en fråga? Jag tar några här och sen fyller vi på med fler...
1. Vilka förberedelser bör man göra inför tex Lidingö runt?
2. Hur nära land kan man gå utan att riskera att tappa vindtryck?
3. Justerar ni om skotpunkt för genuan vid öppna bogar för att få mer buk o kraft i genuan?
4. Använder du logg för att kolla farten eller seglar ni utan logg o batteri?
...
Distansbana hur lyckas man?
Moderator: Moderator
- IF 2719
- Inlägg: 494
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Distansbana hur lyckas man?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Re: Distansbana hur lyckas man?
Segling på distansbana innebär oftast också att det inte är entypssegling utan man har att tampas med en blandning av båtar av olika storlek. Och i dessa dagar är en IF ofta bland de mindre båtarna. Vilket i sin tur innebär att man kan hamna i vindskugga bakom rätt stora segel, och har att ta hänsyn till att båtarna kan ha rätt stora fartskillnader.
Det leder fram till min fråga:
Hur skall man tänka för att optimera avvägningen mellan att segla den kortaste kursen mot målet (nästa rundningsmärke etc.) och att segla i ostörd vind? Vilka faktorer bör man beakta i sådana lägen?
Det leder fram till min fråga:
Hur skall man tänka för att optimera avvägningen mellan att segla den kortaste kursen mot målet (nästa rundningsmärke etc.) och att segla i ostörd vind? Vilka faktorer bör man beakta i sådana lägen?
Nils D SWE-3008
- IF 2719
- Inlägg: 494
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Distansbana hur lyckas man?
Bra fråga Nils! Jag noterar den. Har du fler frågor till Nisse? Jag ska ta lite anteckningar under kvällen o så kommer det en artikel till midsommarnumret av Medvind:)
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Distansbana hur lyckas man?
Det kanske kan vara svårt att i förväg bestämma sig för en strategi gentemot andra stora båtar, eftersom man i förväg inte riktigt vet hur de kommer att bete sig.
Generellt sett gäller det väl att segla i fri vind så mycket som möjligt, även om man får offra litet distans ibland. Det lönar sig knappast att ta någon fight med en stor båt. En sådan försvinner snabbt iväg.
Med IF-båtens ringa djupgående och låga masthöjd kan man välja en väg som de s.törre båtarna inte kan eller vågar gå.
Banans längd har betydelse för den strategi man väljer. På en tävling som t.ex. "Själland Rundt" 212 NM lång, kommer man att segla i ostörd vind under nästan hela tiden. Där gäller det mera att hålla högsta fart över grund och att ha koll på variationer i ström och väder och bestämma sitt vägval utifrån detta. Om man blir störd av en snabb båt några sekunder får ringa betydelse ift. tiden det tar att segla banan
Generellt sett gäller det väl att segla i fri vind så mycket som möjligt, även om man får offra litet distans ibland. Det lönar sig knappast att ta någon fight med en stor båt. En sådan försvinner snabbt iväg.
Med IF-båtens ringa djupgående och låga masthöjd kan man välja en väg som de s.törre båtarna inte kan eller vågar gå.
Banans längd har betydelse för den strategi man väljer. På en tävling som t.ex. "Själland Rundt" 212 NM lång, kommer man att segla i ostörd vind under nästan hela tiden. Där gäller det mera att hålla högsta fart över grund och att ha koll på variationer i ström och väder och bestämma sitt vägval utifrån detta. Om man blir störd av en snabb båt några sekunder får ringa betydelse ift. tiden det tar att segla banan
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Distansbana hur lyckas man?
Det kanske istället kan formuleras som ett ämne att diskutera på OIFs möte;
Ska man ha en annan strategi på en lång än på en kort distansbana i ett blandat fält?
Ska man ha en annan strategi på en lång än på en kort distansbana i ett blandat fält?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Distansbana hur lyckas man?
Man kan även diskutera startordningens betydelse. Jag har seglat några gånger med Göran Ejdeling på Tjörn Runt. Där startar man de snabbaste båtarna först, men man får ändå problem med stora båtar, som man faktiskt kan komma ikapp, framför allt om det blåser undanvind. Där kan det gälla att trycka sig igenom en "vägg" av båtar som seglas dåligt. Här kan man definitivt utnyttja att gå en (om)väg över grunt vatten där dessa inte vågar segla.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- IF 2719
- Inlägg: 494
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Distansbana hur lyckas man?
Här är en sammanfattning av frågorna. Synd att några av er som kommenterat bor så lång bort, det är ju en diskussionskväll så era erfarenheter hade vi gärna tagit del av. Mvh Martin R
1. Vilka förberedelser bör man göra inför tex Lidingö runt? Vilka är i så fall viktigast?
2. Hur nära land kan man gå utan att riskera att tappa vindtryck om land läar?
3. Justerar ni om skotpunkt för genuan vid öppna bogar för att få mer buk o kraft i genuan?
4. Använder du logg för att kolla farten eller seglar ni utan logg o batteri?
5. Segling på distansbana innebär oftast också att det inte är entypssegling utan man har att tampas med en blandning av båtar av olika storlek. Och i dessa dagar är en IF ofta bland de mindre båtarna. Vilket i sin tur innebär att man kan hamna i vindskugga bakom rätt stora segel, och har att ta hänsyn till att båtarna kan ha rätt stora fartskillnader.
Det leder fram till min fråga:
Hur skall man tänka för att optimera avvägningen mellan att segla den kortaste kursen mot målet (nästa rundningsmärke etc.) och att segla i ostörd vind? Vilka faktorer bör man beakta i sådana lägen? Nils D SWE-3008
6. Det kanske kan vara svårt att i förväg bestämma sig för en strategi gentemot andra stora båtar, eftersom man i förväg inte riktigt vet hur de kommer att bete sig.
Generellt sett gäller det väl att segla i fri vind så mycket som möjligt, även om man får offra litet distans ibland. Det lönar sig knappast att ta någon fight med en stor båt. En sådan försvinner snabbt iväg. Med IF-båtens ringa djupgående och låga masthöjd kan man välja en väg som de s.törre båtarna inte kan eller vågar gå.
Banans längd har betydelse för den strategi man väljer. På en tävling som t.ex. "Själland Rundt" 212 NM lång, kommer man att segla i ostörd vind under nästan hela tiden. Där gäller det mera att hålla högsta fart över grund och att ha koll på variationer i ström och väder och bestämma sitt vägval utifrån detta. Om man blir störd av en snabb båt några sekunder får ringa betydelse ift. tiden det tar att segla banan
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Det kanske istället kan formuleras som ett ämne att diskutera på OIFs möte;
6. Ska man ha en annan strategi på en lång än på en kort distansbana i ett blandat fält?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
7. Man kan även diskutera startordningens betydelse. Jag har seglat några gånger med Göran Ejdeling på Tjörn Runt. Där startar man de snabbaste båtarna först, men man får ändå problem med stora båtar, som man faktiskt kan komma ikapp, framför allt om det blåser undanvind. Där kan det gälla att trycka sig igenom en "vägg" av båtar som seglas dåligt. Här kan man definitivt utnyttja att gå en (om)väg över grunt vatten där dessa inte vågar segla. /Marek
Jag formulerar om Mareks inlägg:
7. Hur seglar man bäst om en båt, i lä, i lovart och hur gör man sen för att hålla sig framför?
8. Får de som inte hunnit segla 50 Lidingö runt, Hur läser vi av var det finns mest vind? Tittar vi på vattnet, på molnen, på andra båtar? Vilket sätt är enklast?/Martin R
9. För den som inte seglat distanssegling förut. Vilka regler är viktigast att känna till? /Martin R
10. Är distanskappsegling något alla kan genomföra? Under de tävlingar du (Nils Virving) varit med om, känner du till att båtar kolliderat så att någon i besättningen skadat sig eller likande?/Martin R
1. Vilka förberedelser bör man göra inför tex Lidingö runt? Vilka är i så fall viktigast?
2. Hur nära land kan man gå utan att riskera att tappa vindtryck om land läar?
3. Justerar ni om skotpunkt för genuan vid öppna bogar för att få mer buk o kraft i genuan?
4. Använder du logg för att kolla farten eller seglar ni utan logg o batteri?
5. Segling på distansbana innebär oftast också att det inte är entypssegling utan man har att tampas med en blandning av båtar av olika storlek. Och i dessa dagar är en IF ofta bland de mindre båtarna. Vilket i sin tur innebär att man kan hamna i vindskugga bakom rätt stora segel, och har att ta hänsyn till att båtarna kan ha rätt stora fartskillnader.
Det leder fram till min fråga:
Hur skall man tänka för att optimera avvägningen mellan att segla den kortaste kursen mot målet (nästa rundningsmärke etc.) och att segla i ostörd vind? Vilka faktorer bör man beakta i sådana lägen? Nils D SWE-3008
6. Det kanske kan vara svårt att i förväg bestämma sig för en strategi gentemot andra stora båtar, eftersom man i förväg inte riktigt vet hur de kommer att bete sig.
Generellt sett gäller det väl att segla i fri vind så mycket som möjligt, även om man får offra litet distans ibland. Det lönar sig knappast att ta någon fight med en stor båt. En sådan försvinner snabbt iväg. Med IF-båtens ringa djupgående och låga masthöjd kan man välja en väg som de s.törre båtarna inte kan eller vågar gå.
Banans längd har betydelse för den strategi man väljer. På en tävling som t.ex. "Själland Rundt" 212 NM lång, kommer man att segla i ostörd vind under nästan hela tiden. Där gäller det mera att hålla högsta fart över grund och att ha koll på variationer i ström och väder och bestämma sitt vägval utifrån detta. Om man blir störd av en snabb båt några sekunder får ringa betydelse ift. tiden det tar att segla banan
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Det kanske istället kan formuleras som ett ämne att diskutera på OIFs möte;
6. Ska man ha en annan strategi på en lång än på en kort distansbana i ett blandat fält?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
7. Man kan även diskutera startordningens betydelse. Jag har seglat några gånger med Göran Ejdeling på Tjörn Runt. Där startar man de snabbaste båtarna först, men man får ändå problem med stora båtar, som man faktiskt kan komma ikapp, framför allt om det blåser undanvind. Där kan det gälla att trycka sig igenom en "vägg" av båtar som seglas dåligt. Här kan man definitivt utnyttja att gå en (om)väg över grunt vatten där dessa inte vågar segla. /Marek
Jag formulerar om Mareks inlägg:
7. Hur seglar man bäst om en båt, i lä, i lovart och hur gör man sen för att hålla sig framför?
8. Får de som inte hunnit segla 50 Lidingö runt, Hur läser vi av var det finns mest vind? Tittar vi på vattnet, på molnen, på andra båtar? Vilket sätt är enklast?/Martin R
9. För den som inte seglat distanssegling förut. Vilka regler är viktigast att känna till? /Martin R
10. Är distanskappsegling något alla kan genomföra? Under de tävlingar du (Nils Virving) varit med om, känner du till att båtar kolliderat så att någon i besättningen skadat sig eller likande?/Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
- IF 2719
- Inlägg: 494
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Distansbana hur lyckas man?
Det blev en väldigt trevlig kväll! Här är en bild där Nils Virving beskriver hur man bäst kryssar upp i ett sund där det finns motström. Jag skriver några rader om temakvällen till nästa nummer av Medvind...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Distansbana hur lyckas man?
Det låter som att det var en mycket lyckad kväll. Vad roligt!
Det är ibland synd att man bor på fel ställe.
Det är ibland synd att man bor på fel ställe.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit