Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av maja »

Klassreglerna tillåter beslag av valfri typ. En bricka är en hålförsedd platta som vanligtvis används för att fördela belastningen i ett skruvförband. En bricka kan vara en komponent i ett beslag.

Jag menar att "IF 28 18 mm" är en del av däckets sandwichkonstruktion. I den konstruktionen ingår plywood, glasfiber och polyesterplast.

I båtbyggeri använde man förr balsa och plywood som distansmaterial i sandwich. Numera används divinycell. Men på områden där man vill montera beslag och utrustning, måste man förstärka mot kompression på något sätt i samband med tillverkningen.

Vid nymontering av kompletterande fastskruvad utrustning kan man kan t.ex. skära bort divinycellen och fylla området mellan laminaten med någon typ av lämplig glasfibermassa. Just detta problem får man med Seacamper IF om man t.ex. vill montera winchar på taket.

Om man ska vara riktigt "fundamental" ska man lösa det här problemet pss. som med mastbalken, dvs. acceptera att båten är i femtioårsåldern och räkna med att vissa saker kan mankera efter så lång livstid och helt enkelt byta ut till samma lösning som det var innan. Men vi har ju redan accepterat att man använder divinycell vid reparation av bottenstockarna, så man kan kanske använda den approachen här och byta ut plywooden i distansmaterialet mot divinycell, helt eller delvis i kombination med (homogen) glasfibermassa.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av SebEzp »

Ok bra poäng där med klassregler. nu är min båt iförsej inte inmätt men ser ingen anledning göra förstärkningen på ett sätt som skulle ställa till problem för detta. Det gjorde valet lätt, blir att bygga upp en spalt med glasfiberremsor och epoxi, det låter väl klassenligt? Men antar att den inte får bli tjockare än orginal bara.
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av SebEzp »

Påbörjade idag att bygga upp spalterna. Planerar att läggs fem lager glasfiber åt gången, låta torka in lite men inte härda och sedan fortsätta. Frågan är ju hur många varv jag behöver bygga upp för att ersätta hållfastheten i en plywoodskiva. Känns inte som så jäkla många, samtidigt vill man ju ha en viss tjocklek på förstärkningen så det inte finns så mkt utrymme för genomgående balk att gnaga. Tankar om detta? På bilderna är det fem varv.
Bilagor
20220329_210746.jpg
20220329_210746.jpg (156.09 KiB) Visad 3650 gånger
20220329_203051.jpg
20220329_203051.jpg (175.75 KiB) Visad 3650 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av maja »

Glasfiberlaminat är väl mycket starkare än plywwod. Om man använder en 450 grams matta, fyller det väl ungefär en mm per lager. Mät med skjutmått på kanten för en av akterluckorna eller akterutrymmet så får du dig en uppfattning.

Jag skulle kunna tro att 4 lager räcker mer än väl. Man brukar ibland varva matta och rowing, men här tror jag inte det är så noga om du bara använder matta.

Fredrik Wigelius har återställt en delaminerad och läckande botten i sin babords kistbänk och har gjort en beskrivning av detta i Medvind Nr 2 2021. Det framgår tyvärr inte tydligt om och hur han har återvänt plywoodskivan och/eller om han har sågat till en ny plywoodskiva.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av johan swe-1870 »

Det ser bra ut!

Det kan vara bra att jobba upp tjockleken till 18 mm. Det gör att det blir bättre styrning för vagnsbult och det gör att mutter slipper gå i vagnsbultsgängans botten.

Dessutom minskar risken att få anmärkning på avvikelse från klassregelns "IF 28 18mm" från en nitisk mätman.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av maja »

Vi diskuterar här om 2 saker, dvs. den lilla balken under skotskenan och skottet mellan sittbrunnskista och ruff.

Är båda dessa 18 mm tjocka ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: 30 mar 2022 13:21 Vi diskuterar här om 2 saker, dvs. den lilla balken under skotskenan och skottet mellan sittbrunnskista och ruff.

Är båda dessa 18 mm tjocka ?
Nej, det tror jag inte, i varje fall inte enligt klassritningarna. Där anges skotbalksförstärkningen IF 28 till 18 mm och sittbrunnsskottet till 10 mm.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av SebEzp »

maja skrev: 30 mar 2022 13:21 Vi diskuterar här om 2 saker, dvs. den lilla balken under skotskenan och skottet mellan sittbrunnskista och ruff.

Är båda dessa 18 mm tjocka ?
Nej, jag diskuterar nog bara den lilla balken. Skottet är intakt, så där rör jag ingenting. Förutom att sedan plasta ihop balk och skott som orginal.
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av SebEzp »

johan swe-1870 skrev: 30 mar 2022 11:40 Det ser bra ut!

Det kan vara bra att jobba upp tjockleken till 18 mm. Det gör att det blir bättre styrning för vagnsbult och det gör att mutter slipper gå i vagnsbultsgängans botten.

Dessutom minskar risken att få anmärkning på avvikelse från klassregelns "IF 28 18mm" från en nitisk mätman.
Bra iakttagelse, blir en jäkla massa varv förbatt få upp den 18mm. Kört 12 nu, och ligger nog på max 6mm. Utifrån ett hållfasthetsperspektiv känner jag mig nog nöjd, men apropå klassning får jag väl fortsätta några varv, behöver ändå byta bult då de gamla va böjda o dana.
Ni som jobbat mkt i epoxi, hur många varv vågar jag dra åt gången. Vill egentligen lägga allt direkt för att slippa slipa emellan men hur påverkar det härdning? Har epoxi någon maxgräns i mm att ta hänsyn till? Är ju lite värmeutveckling under härdning att ta hänsyn till
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av maja »

Jag har ingen erfarenhet av laminering med epoxi. Men med epoxispackel kvittar det hur mycket man lägger på. Det är tiden och temperaturen som avgör härdningen. Och om man väntar för länge med att lägga pånytt måste man slipa emellan.

För att få tjockare lager måste man använda tjockare matta. Plasten fyller inte mycket på höjden utan ska valsas ner i laminatet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av johan swe-1870 »

Ett sätt att slippa slipa härdad epoxy är att täcka sista lagret med peel ply. Den väven drar man bara av när man någon dag senare ska laminera nya lager.

Men det stämmer nog att man inte kan göra för tjock laminering i ett svep. Jag märkte att när härdningen satte igång gällde det att inte ha för stor mängd epoxy på samma plats. I mitt fall drabbade det bara kärlet där jag hade den blandade epoxyn och inte själva laminatet.

Riktigt hur många lager som kan göras i ett svep vet jag inte. Bäst är nog att kolla i West Systems dokumentation.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av IF1426 »

Lägger in en justerad skiss, med mått från min IF.
P1020360 (2).JPG
P1020360 (2).JPG (81.99 KiB) Visad 3560 gånger
Om man i det här fallet ersätter plywood inlägget med laminerad balk, som Seb är på gång att ta fram, borde den kunna vara c:a 10-12 mm tjocklek, som när den fästs upp med förtjockad plastmassa och sedan läggs ett laminat under upp och viks ned och plastas mot skottet. Vad är det som avses med 18mm.
Bara en tanke.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av maja »

Bra skiss IF1426 !

Med 18 mm avses tjockleken/höjden på det horisontella inlägget.
Se ritning 1460, förstärkning IF 28 .

Man skulle kunna byta ut det ursprungliga inlägget IF 28 till en motsvarande lådbalk av glasfiber med samma yttermått och med väggarna cirka 4-6 mm tjocka och sedan fylla ut denna låda med glasfibermassa på de ställen där pinnbultarna går igenom. När man tillverkar lådbalken kan man kanske tillverka en vägg i taget och först göra en U-balk, i vilken man fyller upp med glasfibermassan på de ställen den ska vara.

Det är många som använder epoxi vid reparationer, men man kanske ska överväga om det verkligen behövs. Båten är ju byggd med polyester som bindemedel och har klarat sig i 50 år. Jag har själv klarat mig med polyester vid laminering och använder endast epoxi i form av spackel.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av SebEzp »

Tack Maja, men då tolkar jag det som att min arbetsgång är ok. Dvs glasfiberarmerad epoxi, som ersätter tidigare plywoodspalt. Som sedan lamineras in och uppnår totalhöjd om 18mm?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av johan swe-1870 »

Skulle det vara mer tillåtet att fästa en regel under den skadade skotbalksförstärkningen och montera skotbalken med längre vagnsbultar? Man skulle ju kunna skruva en 45x70 regel eller motsvarande med horisontell skruv mot sittbrunnsskottet omedelbart under skotbalksförstärkningen. Då slipper man lamineringsarbetet och kan i fortsättningen inspektera eventuella nya fuktskador och lättare åtgärda.

Frågan är bara om det godkänns. En sådan regel är ju mycket mer än de 18 mm som anges på klassritningen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar