Självlänsar

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Tobias
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Re: Självlänsar

Inlägg av Tobias »

Jag har också tänkt att se över självlänsarna till våren.
Ska se om jag kan öppna upp och inspektera men sannolikt blir det ett byte av allt. Jag har tittat en del på Trudesign men Guidi 2260 verkar ju helt klart vara ett bra alternativ.

Andreas, har du provat hur det blir att få plats med genomföring, ventil, slangnippel och slang?
Höjden på trudesign är 103 mm jämfört guidi 2260 84 mm. Höjden på guidi 2400 har jag svårt att hitta.
Jag antar att förstärkningen "load bearing collar" inte är nödvändig om man väljer trudesign.
Har ni bestämt er vilken det blir? Vilken typ av slang och tätning kommer ni att använda?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har bestämt mig för Guidi 2260 och väntar på leverans från Italien. Jag funderar på att sätta 45°-vinkel för att korsa slangarna och vinna lite mer plats för dem.

Jag kommer ihåg att det var rätt svårt att få dit slangen. Även med en DN25 kilslidventil på endast 47 mm höjd var det besvärligt att få på slangen på den korta fria sträckan mellan de båda nipplarna.

Gängorna tänker jag täta traditionellt med lin och Unipak.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Tobias
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Re: Självlänsar

Inlägg av Tobias »

Spännande!
Varifrån beställde du Johan?
Det gäller ju att man kan skruva på ventilen på genomföringen. Guidi 2260 blir ju bredare än en kulventil med det stora blåa vredet.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag beställde av ItalNordic. Det kan vara bra att ha någon att vända sig till om något skulle uppstå, så jag bet ihop rörande priset.

Det blå vredet och själva insatsen ska gå att tillfälligt ta av om det skulle sticka ut för mycket vid monteringen.

Jag fortsätter i tråden Självlänsventil Guidi Alex non stick full flow valve.
Senast redigerad av 1 johan swe-1870, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Lagt in länk till ny tråd.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Självlänsar

Inlägg av Andreas89 »

Jag provar med Trudesign och kan rapportera ifall det gick bra när jag provmonterat med slang och allt. Allt är beställt men leveransen verkar dröja lite.

Det ska bytas genomföringar i samma dimension på en annan båt inom familjen i vår så de kommer till användning även om det inte skulle gå bra i en IF.

Angående slang verkar man kunna sammanfatta det till ett dilemma när man läser runt. Kryssarmerad PVC är stark och enligt vissa den lägsta acceptabla standarden under vattenlinjen, men den är stel och deformeras om man böjer den. Spiralarmerad slang kan böjas lite utan deformation men är enligt kritikerna inte stark och säker nog under vattenlinjen.

Många IF verkar köra spiralarmerad slang utan att sjunka så det kanske inte är någon större fara om man bara kontrollerar slangarna mellan säsongerna och byter i rimlig tid.
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Jim »

Jag har kryssarmerad PVC-slang som är korsdraget. Där slangarna korsas sitter en slangklämma om båda slangarna som gör att de inte kollapsar/kläms ihop och det verkar ha fungerat väldigt bra.
När jag byter ventilerna till våren så är det den lösningen som jag kommer att försöka använda.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Andreas89 skrev: 05 nov 2021 10:22
Många IF verkar köra spiralarmerad slang utan att sjunka så det kanske inte är någon större fara om man bara kontrollerar slangarna mellan säsongerna och byter i rimlig tid.
Jag känner bara till ett enda fall där en spiralarmerad slang har spruckit. Då gick den inte heller av helt, utan det blev bara en spricka.

I min IF-båt är de spiralarmerade slangarna till självlänsarna intakta sedan 50 år tillbaka. Jag brukar inspektera området under sittbrunnen och det djupa kölsvinet regelbundet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Tobias
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Re: Självlänsar

Inlägg av Tobias »

Jag tror det lutar åt trudesign för mig också om jag efter att ha mätt kommer fram till att de får plats.
Det finns ett alternativ till vred som heter t-handle som är kortare. Om man använder det vanliga kanske man får placera dom så att öppnar/stänger i riktning för/akterut.

Slipper man att det kan komma upp vatten i sittbrunnen om man är många i båten med korsade slangar? Kanske det kan vara ett alternativ med trudesigns 120 graders slangnippel och korsa över till motsatta sidan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Tobias skrev: 06 nov 2021 15:44 Slipper man att det kan komma upp vatten i sittbrunnen om man är många i båten med korsade slangar? Kanske det kan vara ett alternativ med trudesigns 120 graders slangnippel och korsa över till motsatta sidan.
Ingen aning. Korsade slangar brukar hävdas hjälpa mot vatten i sittbrunnens läsida medan man seglar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Jim »

Det är förmodligen som Johan skriver. Vi har som sagt korsade slangar och jag kan nog säga att vi aldrig fått in vatten i sittbrunnen via självlänsen när vi seglat i hårt väder.
Användarvisningsbild
Sparven
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 sep 2021 16:33
Been thanked: 2 times

Re: Självlänsar

Inlägg av Sparven »

Hej,
Vi fick byta en genomföring med originalventil förra sommaren med båten i vattnet då den var helt sönderärgad inuti och började läcka trots att den såg OK ut utifrån så byt i tid... Jag läser att det råder viss tvekan inför val av styva PVC-slangar då de kan vara svåra att kränga på men med ett litet husmorsknep går det utmärkt, även utan korsade slangar. Jag använde armerad PVC-slang från Rinkaby rör som jag måttade bredvid och skar till rätt längd. Sen doppade jag ena änden i en termos med kokhett vatten, den blev då mjuk och var lätt att kränga på nippeln i sittbrunnsdurken. Sen var det bara att föra upp termosen över slangen så nedre ändan blev mjuk och kränga på den på ventilpaketet. Snabbt och enkelt och kan inte tänka att det försvagade slangen. Den blir lika styv som tidigare när den svalnat.

/Erik
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Sparven skrev: 02 dec 2021 17:43
Vi fick byta en genomföring med originalventil förra sommaren med båten i vattnet
Bytte du självlänsventiler och genomföringar med båten liggande i vattnet ?
I så fall, kan du beskriva hur du gjorde så att båten inte blev full med vatten...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Sparven
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 sep 2021 16:33
Been thanked: 2 times

Re: Självlänsar

Inlägg av Sparven »

Jag satte en propp i hålet utifrån och försökte först lossa ventilen men muttern på genomföringen som jag använde som mothåll sprack. Efter att ha grämt mig ett tag och funderat vad det skulle kosta att lyfta båten så fick det bli till att luta båten. Hissade upp ett rep runt masten med spinnakerfallet till infästningarna för toppvanten och spände ner båten mot en väl avfendrad brygga. Den behövde bara lutas lite mer än halvvägs till vattenlinjen för att genomföringen skulle komma över vattnet så vi kunde byta den med en person inifrån och en i en roddbåt på utsidan.

Såg ganska kul ut :-).....Se bild
Bilagor
IMG_3788_Sparven.jpeg
IMG_3788_Sparven.jpeg (75.23 KiB) Visad 6863 gånger
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Självlänsar

Inlägg av Andreas89 »

Så där, bara fyra månader senare har ventilerna anlänt. Tricket var till sist att makulera ordern hos SeaSea och beställa hos Hjertmans, inte heller de hade ventilerna i lager men de verkade mer motiverade att lägga en order hos leverantören :P

Jag klippte en liten bit slang för torrmontering och de funkar! Man kan till och med stänga originalvredet. Kulan löper lätt på 1" ventilen så det ska inte vara några bekymmer alls att ordna en fjärrmanövrering om man vill.

kulventil.JPG
kulventil.JPG (83.93 KiB) Visad 4309 gånger

På tal om fjärrmanövrering kan den nyfikne få se hur handtaget är infäst. Jag kommer nog inte att montera en fjärrmanövrering då jag inte haft en hittills och inte brukar ha mer grejer under sittbrunnen än att man lätt kan kana in på mage och manövrera ventilerna.

3M2D8500.JPG
3M2D8500.JPG (61.61 KiB) Visad 4309 gånger

En rättning på vad jag skrev tidigare.
Andreas89 skrev: 29 okt 2021 19:56Så länge gängan passar kan man använda vilken genomföring man vill enligt Trudesign. Om man använder deras variant i komposit så rekommenderas det att man bygger upp den effektiva skrovtjockleken till 20mm genom att exempelvis plasta en bricka. Så det blir lite extra jobb.
Manualen säger att skrovtjockleken ska förstärkas till 20mm men jag kunde inte greppa varför. Jag mailade Trudesign och de svarade att det främst gäller flexibla skrov i aluminium och liknande. Ett massivt GRP-skrov som IF:ens ska inte behöva någon förstärkning.
Otium
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jan 2022 23:02
Has thanked: 2 times

Re: Självlänsar

Inlägg av Otium »

Ser bra ut :)
Jag har en fråga som säkert är korkad, men varför sitter det kranar?
Varför inte permanent inplastade och öppna rör hela vägen?
Otium betyder fritid.. (inget annat)
Skriv svar