Resonans

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Blaoi
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 jan 2007 14:50

Resonans

Inlägg av Blaoi »

När det blåste storm i höstas kom min IF i pendling. Har senare hört att det är ett vanligt fenomen hos IF.
Vet någon hur man med minsta möjliga ingrepp motverkar detta fenomen ?
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Jag råkade också ut för detta i sommras så till den milda grad att masten hälsade på grannens mast vilket i sin tur kostade en vindex. Enligt ögonvittnen hade båten pendlat något otroligt. Jag provade att flytta ner förtöjningarna i höjd med däcket (ligger på en rätt kort plats numera), som jag såg att flera av grannbåtarna hade gjort, och inte längre korsa förtöjningarna. Det blåste inte lika hårt innan båten kom upp sedan så jag vet inte om det hjälpte. Någon tipsade om "slips" i masten så det tänkte jag eventuellt prova nästa år.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Mastsektionens bredd är för liten för att vindens virvelavlösning ska kunna förorsaka svängningar av lämplig frekvens. Däremot kan masten börja vibrera kraftigt. Möjligtvis skulle hela riggens bredd kanske kunna förorsaka någon lämplig frekvens.

Det är i huvudsak vågorna som förorsakar pendlingen. Vågor med tidsperioden litet drygt 3 sekunder är i resonans med IF-båtens tvärskepps egenfrekvens. Sådana vågor förekommer redan, när det börjar blåsa över 6-7 m/s.

Även en passerande båt river ofta upp en våg, som passar med IF-båtens egensvängning.

I hamnar med flytbryggor dämpas vindvågorna bort, och båtarna pendlar i allmänhet inte heller eller i mycket mindre omfattning i sådana hamnar. I min hemmahamn Laguen pendlar det inte alls.

Så det enda som hjälper någorlunda är att förtöja smart. Jag har sett en del som dragit en tamp från mastroten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Blaoi
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 jan 2007 14:50

Inlägg av Blaoi »

Det låter som det kan vara en kombination mellan vågor och svängningar från masten. För jag har pratat med folk som säger att det har blivit mkt bättre sedan de satt upp diverse uppfinningar i masttoppen.

En slips i masten...Vad är det?
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

maja skrev: I hamnar med flytbryggor dämpas vindvågorna bort, och båtarna pendlar i allmänhet inte heller eller i mycket mindre omfattning i sådana hamnar. I min hemmahamn Laguen pendlar det inte alls.
Efter GREFAB:s sk "förtätning" ligger numera nästan alla i min hamn med sidan mot vågorna, och med presspassning - mycket fiffigt. Men man får in många motorbåtar :-(
maja skrev: Så det enda som hjälper någorlunda är att förtöja smart. Jag har sett en del som dragit en tamp från mastroten.
:?: Vart tog tampen vägen sen? Till ett bojsänke?
Baloi skrev: En slips i masten...Vad är det?
Googla på "slips i likrännan" så förklarar de bättre än jag.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Enligt min åsikt är det direkt förkastligt att ligga med "presspassing". Det ska finnas mellanrum mellan båtarna. Fendrar är endast till för extra säkerhet. Annars sliter det mycket på friborden. Dessutom är det inte ovanligt att en fender lyfter om den är det minsta feljusterad.

Om man ligger med sidan till vågorna, pendlar det väl dessutom som värst.

Tampen från mastroten förtöjs i en påle eller ring på bryggan, så tvärs båten som möjligt. Det hindrar eller dämpar slängningen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

maja skrev:Enligt min åsikt är det direkt förkastligt att ligga med "presspassing". Det ska finnas mellanrum mellan båtarna. Fendrar är endast till för extra säkerhet. Annars sliter det mycket på friborden. Dessutom är det inte ovanligt att en fender lyfter om den är det minsta feljusterad.

Om man ligger med sidan till vågorna, pendlar det väl dessutom som värst.

Tampen från mastroten förtöjs i en påle eller ring på bryggan, så tvärs båten som möjligt. Det hindrar eller dämpar slängningen.
Nja riktigt såååå trångt är det inte. Däremot smalt nog att inte erbjuda så mycket "tvärs" som jag gissar behövs. Men poängen var väl att man undrar om man överhuvudtaget tagit hänsyn till hur hamnen skall fungera utan bara på "landkrabbevis" pusslat ihop så många båtar som möjligt som väl antas kunna fickparkera med bogpropellrar och annat. Med våldssam pendling och närkontakt som följd i mitt och flera andras fall. Men det får man leva med (med vidtagande av diverse lämpliga åtrgärder) då det trots allt är bättre att ligga hos GREFAB än att som andra i Göteborgsområdet plötsligt få vara med och finansiera diverse klippares köp av småbåtshamnar. Men för att återgå till ämnet så har jag faktist funderat på om det skulle hjälpa med en tamp från någonstans i höjd med vantskruvarna och till ett bojsänke under/bredvid båten för att sätta stopp för pendlingarna.
Fredrik Mattsson
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 okt 2006 13:54

Ett tips från Uppsala

Inlägg av Fredrik Mattsson »

I Uppsala ligger ca 15 IF-båtar förtöjda bredvid varandra. När vår vågbrytare försvann förra våren blev det hög sjö i hamnen vilket föranledde vissa hopslagningar av master och vindexar. En lösning på problemet blev att förtöja varannan båt med aktern mot bryggan. Jag tror att det fungerade rätt bra./Fredrik Mattsson
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Jag antar att man kan få se många stiliga tilläggningsmanövrar i Uppsalas hamn då. 8) Inte alla klarar av att backa en IF-båt. Själv lyckas jag knappt åka framåt.
Skriv svar