När det blåste storm i höstas kom min IF i pendling. Har senare hört att det är ett vanligt fenomen hos IF.
Vet någon hur man med minsta möjliga ingrepp motverkar detta fenomen ?
Resonans
Moderator: Moderator
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
Jag råkade också ut för detta i sommras så till den milda grad att masten hälsade på grannens mast vilket i sin tur kostade en vindex. Enligt ögonvittnen hade båten pendlat något otroligt. Jag provade att flytta ner förtöjningarna i höjd med däcket (ligger på en rätt kort plats numera), som jag såg att flera av grannbåtarna hade gjort, och inte längre korsa förtöjningarna. Det blåste inte lika hårt innan båten kom upp sedan så jag vet inte om det hjälpte. Någon tipsade om "slips" i masten så det tänkte jag eventuellt prova nästa år.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Mastsektionens bredd är för liten för att vindens virvelavlösning ska kunna förorsaka svängningar av lämplig frekvens. Däremot kan masten börja vibrera kraftigt. Möjligtvis skulle hela riggens bredd kanske kunna förorsaka någon lämplig frekvens.
Det är i huvudsak vågorna som förorsakar pendlingen. Vågor med tidsperioden litet drygt 3 sekunder är i resonans med IF-båtens tvärskepps egenfrekvens. Sådana vågor förekommer redan, när det börjar blåsa över 6-7 m/s.
Även en passerande båt river ofta upp en våg, som passar med IF-båtens egensvängning.
I hamnar med flytbryggor dämpas vindvågorna bort, och båtarna pendlar i allmänhet inte heller eller i mycket mindre omfattning i sådana hamnar. I min hemmahamn Laguen pendlar det inte alls.
Så det enda som hjälper någorlunda är att förtöja smart. Jag har sett en del som dragit en tamp från mastroten.
Det är i huvudsak vågorna som förorsakar pendlingen. Vågor med tidsperioden litet drygt 3 sekunder är i resonans med IF-båtens tvärskepps egenfrekvens. Sådana vågor förekommer redan, när det börjar blåsa över 6-7 m/s.
Även en passerande båt river ofta upp en våg, som passar med IF-båtens egensvängning.
I hamnar med flytbryggor dämpas vindvågorna bort, och båtarna pendlar i allmänhet inte heller eller i mycket mindre omfattning i sådana hamnar. I min hemmahamn Laguen pendlar det inte alls.
Så det enda som hjälper någorlunda är att förtöja smart. Jag har sett en del som dragit en tamp från mastroten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
Efter GREFAB:s sk "förtätning" ligger numera nästan alla i min hamn med sidan mot vågorna, och med presspassning - mycket fiffigt. Men man får in många motorbåtar :-(maja skrev: I hamnar med flytbryggor dämpas vindvågorna bort, och båtarna pendlar i allmänhet inte heller eller i mycket mindre omfattning i sådana hamnar. I min hemmahamn Laguen pendlar det inte alls.
Vart tog tampen vägen sen? Till ett bojsänke?maja skrev: Så det enda som hjälper någorlunda är att förtöja smart. Jag har sett en del som dragit en tamp från mastroten.
Googla på "slips i likrännan" så förklarar de bättre än jag.Baloi skrev: En slips i masten...Vad är det?
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Enligt min åsikt är det direkt förkastligt att ligga med "presspassing". Det ska finnas mellanrum mellan båtarna. Fendrar är endast till för extra säkerhet. Annars sliter det mycket på friborden. Dessutom är det inte ovanligt att en fender lyfter om den är det minsta feljusterad.
Om man ligger med sidan till vågorna, pendlar det väl dessutom som värst.
Tampen från mastroten förtöjs i en påle eller ring på bryggan, så tvärs båten som möjligt. Det hindrar eller dämpar slängningen.
Om man ligger med sidan till vågorna, pendlar det väl dessutom som värst.
Tampen från mastroten förtöjs i en påle eller ring på bryggan, så tvärs båten som möjligt. Det hindrar eller dämpar slängningen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
Nja riktigt såååå trångt är det inte. Däremot smalt nog att inte erbjuda så mycket "tvärs" som jag gissar behövs. Men poängen var väl att man undrar om man överhuvudtaget tagit hänsyn till hur hamnen skall fungera utan bara på "landkrabbevis" pusslat ihop så många båtar som möjligt som väl antas kunna fickparkera med bogpropellrar och annat. Med våldssam pendling och närkontakt som följd i mitt och flera andras fall. Men det får man leva med (med vidtagande av diverse lämpliga åtrgärder) då det trots allt är bättre att ligga hos GREFAB än att som andra i Göteborgsområdet plötsligt få vara med och finansiera diverse klippares köp av småbåtshamnar. Men för att återgå till ämnet så har jag faktist funderat på om det skulle hjälpa med en tamp från någonstans i höjd med vantskruvarna och till ett bojsänke under/bredvid båten för att sätta stopp för pendlingarna.maja skrev:Enligt min åsikt är det direkt förkastligt att ligga med "presspassing". Det ska finnas mellanrum mellan båtarna. Fendrar är endast till för extra säkerhet. Annars sliter det mycket på friborden. Dessutom är det inte ovanligt att en fender lyfter om den är det minsta feljusterad.
Om man ligger med sidan till vågorna, pendlar det väl dessutom som värst.
Tampen från mastroten förtöjs i en påle eller ring på bryggan, så tvärs båten som möjligt. Det hindrar eller dämpar slängningen.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 11 okt 2006 13:54
Ett tips från Uppsala
I Uppsala ligger ca 15 IF-båtar förtöjda bredvid varandra. När vår vågbrytare försvann förra våren blev det hög sjö i hamnen vilket föranledde vissa hopslagningar av master och vindexar. En lösning på problemet blev att förtöja varannan båt med aktern mot bryggan. Jag tror att det fungerade rätt bra./Fredrik Mattsson