Akterstagssträckare

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Martin_w85
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 apr 2019 18:34

Akterstagssträckare

Inlägg av Martin_w85 »

Har planer på att montera akterstagssträckare på min IF båt -76. I nuläget sitter det 6mm dyneema fast monterat mellan öglorna i aktern och blocket i akterstaget. Min plan är att använda mig av ett rutgerson svirvelblock 4-12mm först och därefter en talja bestående av rutgerson fiolblock 8-10mm och rutgerson fiolblock med skotlås 8-10mm. Ska också komplettera med en 8mm ögla i aktern för infästning av hanfoten. Låter detta som en bra lösning?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Akterstagssträckare

Inlägg av maja »

På din beskrivning verkar det som om du avser en 4-växlad talja med hanfot, dvs. sammanlagt cirka 8 gångers utväxling. Så var det på min båt när jag köpte den. Jag upplevde att 8 gångers utväxling var i minsta laget för att man lätt skulle kunna sträcka akterstaget med en hand, och därför dubblerade jag taljans utväxling med en extra kaskad.

Se bilderna nedan. Den rödvita linan i taljan är en 8 mm standard skotlina. Den blåsvarta linan i hanfoten är en 6 mm dyneema. De två fiolblocken i taljan är kullagerblock av okänt märke (följde med båten 1983) och de övriga två små i hanfoten är Harken Bullet 082 block för max 8 mm diameter lina. Taljan är fastsatt med ett schackel i öglebulten och hanfoten är knuten i öglebultarna för att kunna höjdjustera taljan på enklast möjliga sätt.

Allt har fungerat fint sedan det blev monterat för kanske snart 30 år sedan, förutom det att jag bytt ut linan i taljan därför att höljet i den ursprungliga hade börjat fransa sig samt bytt skotlåset till ett bättre.

Ett tips är att inte använda onödigt stora dimensioner på block och linor. Och märk att denna konstruktion kräver 3 öglebultar, varav 2 på den sidan som taljan sitter.
Akterstagssträckare-2.JPG
Akterstagssträckare-2.JPG (97.11 KiB) Visad 14288 gånger
Akterstagssträckare-hanfot-1.JPG
Akterstagssträckare-hanfot-1.JPG (88.01 KiB) Visad 14288 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Martin_w85
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 apr 2019 18:34

Re: Akterstagssträckare

Inlägg av Martin_w85 »

Tackar för ett utförligt svar. Min tanke är att göra på samma sätt som du gjort på bilden. Är lite osäker på dimensionerna på blocken jag valt. Har dålig koll på vilken brottlast man ska räkna på. Använder du 8mm dyneema till taljan?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Akterstagssträckare

Inlägg av maja »

Taljan är en 8 mm vanlig skotlina. Att den är litet elastisk är bara bra. Det dämpar stötarna när man seglar mot vågorna. Man hade klarat sig med 6 mm, men det är litet tunt för att hålla och dra i.

Du behöver nog inte bekymra dig så mycket om blockens brottlaster. Om du väljer block för max 8 mm lina, så räcker det säkert. Du drar ju bara med en hand, så det kan aldrig bli särskilt mycket last. Och läs här:

http://ks.ownit.nu/IF/if2.htm
https://www.muziker.se/harken-082-29-mm ... gKh2vD_BwE

Till vad ska du använda svirvelblocket ? Jag själv ser inget behov av ett svirvlande block. Ett sådant kostar mer och blir mera ömtåligt...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Akterstagssträckare

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns diskussion om detta på flera ställen här på forumet. Intressanta trådar är Trim av akterstag och Maxbelastning för cleats. Även Byte av fall och linor är läsvärd.

Jag använder själv Harken Micro enkelblock i kaskadkopplad talja på totalt 16 ggr utväxling. Hanfotsblocket är ett större Harken då det får större last. Lina är dyneema, haländar i 6 mm polyester.

Kaskadkopplad talja ger mindre friktion, men kräver större slaglängd.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Akterstagssträckare

Inlägg av maja »

I min konstruktion menar jag att Harken- enkelblocket som sitter fast i i akterstaget kommer att få den största belastningen, p.s.s. som för Johans kaskadkoppling. Det får samma belastning som (hela) akterstaget, som väl (i båda fallen) är en 3 mm 19-trådig wire med brottgränsen cirka 800 kp.

Wirens maximala arbetslast kan väl sättas att vara max 30 % av brottlasten,vilket i storleksordning motsvarar Harken-blockets maximala arbetslast. Om man är orolig för hållfastheten kan man alltid gå upp en dimension eller använda ett block med högre arbetslast.

En fiolblockstalja ger väl ungefär lika mycket friktion som 4 enkelblock i kaskad i samma storleksordning och av samma typ. Jag tycker fiolblock är smidiga och använder dem där det passar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Akterstagssträckare

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: 28 jul 2020 21:02 En fiolblockstalja ger väl ungefär lika mycket friktion som 4 enkelblock i kaskad i samma storleksordning och av samma typ. Jag tycker fiolblock är smidiga och använder dem där det passar.
Jag håller inte med. Kaskad har färre hjul för samma utväxling och ger därför lägre friktion.
taljorfriktion.JPG
taljorfriktion.JPG (15.1 KiB) Visad 14229 gånger
Exempel: Fioltalja med 4 ggr utväxling har 4 hjul. Kaskad har 3 hjul. Kaskad har dessutom mindre tendens att de olika linparterna gnider mot varandra.

Jag har talja på de platser där tillgänglig sträcka är begränsad, men väljer annars kaskad. Exempel: storskot är talja, travare är talja, akterstag är kaskad, uthal är kaskad och kick är en kombination av kaskad och talja.

Medlemmar i Svenska IF-båtförbundet hittar en intressant artikel om friktion i block och linor bland instruktioner och tips.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Martin_w85
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 apr 2019 18:34

Re: Akterstagssträckare

Inlägg av Martin_w85 »

Nu är det monterat och klart och verkar fungera bra! Tack för tipsen. Det blev ett bullet block överst och en talja av 2st fiolblock.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Akterstagssträckare

Inlägg av johan swe-1870 »

Det kommer säkert att fungera fint.

Då har du i praktken två kaskadkopplade block överst och en 4x-talja nederst, totalt 16x utväxling. Det är 6 hjul totalt, alltså endast ett mer än absolut minimum.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Akterstagssträckare

Inlägg av Andreas89 »

Wiren i min gamla enkla hanfot var slut så jag tog inspiration från er och ersatte med en dubbel hanfot i Dyneema. Jag använde 5mm enkelflätad Liros D-Pro, gjorde låssplitsar av Brummeltyp och avslutade med att sy fast splitsarna med taglingsgarn. I blocklådan som hängde med båten fanns ett Harken Bullet till första hanfoten och ett 29mm Carbo till andra hanfoten.

Tampen i taljan byttes också från 6mm till 8mm dubbelflätad polyester för komfortens skull.

Små schackel i bra dimension och skick hade jag dåligt med och behöver köpa nya, iallafall till första hanfoten. Vad rekommerar ni för brottslast på dessa?

3M2D0351.JPG
3M2D0351.JPG (84.11 KiB) Visad 10147 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Akterstagssträckare

Inlägg av maja »

Jag har använt ungefär samma layout som du sedan jag började kappsegla båten i slutet på 80-talet, förutom att jag har skippat alla splitsar utan använder dubbelt halvslag kring egen part där detta är tillämpligt.

Taljan är den som följde med när jag köpte båten, dvs två st. 8 mm kullagrade fiolblock av okänt märke.

För övrigt har jag genomgående använt Harken Bullet (082). De schacklar jag har använt är sådana som är lagom för Bullet-blocken och storleksmässigt fysiskt passar där de sitter. Det har fungerat fint i 30 år.

Det blir faktiskt inte så mycket belastning i hanfoten, eftersom akterstaget i första hand är till för att trimma masböj .och förstagsspänning. Mest belastning blir det i översta blocket som är monterat till akterstaget, och om man är nervös, kan man ju alltid välja ett något större block.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar