Skrovprofil/tjocklek

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

jan00andersson
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jun 2021 01:13
Been thanked: 2 times

Skrovprofil/tjocklek

Inlägg av jan00andersson »

Svärfar har en if från 1974
Jag har en fundering gällande skrovtjocklek vid nedre roderfästet på akterspegeln.
Har ett problem med ett litet läckage in i kölsvinet vid det nedre roderfästet.
Tog bort mutter/bricka o rördistans samt mässing klumpen med Pinnbult.
Saken är den att det satt en murken träbit som distans o som pinnbulten gick genom.
Jag hackade bort träbiten som satt ditlimmad.
Men när jag kollat på tråden om glappande roder så ser jag att det verkar vara något gjutet/inplastat som gör att godset är tjockare.
Nu när träbiten är borta så har jag bara typ nån centimeter gods där undre roderfästet ska skruvas, och då blir bulten för lång.
Hur ser det ut på era båtar?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skrovprofil/tjocklek

Inlägg av johan swe-1870 »

På min årsmodell 1974 såg det ut så här när jag renoverade rodertapparna för 10 år sedan:
Insida av nedersta roderbeslaget
Insida av nedersta roderbeslaget
IMG_1335r.jpg (85.1 KiB) Visad 5042 gånger
Där ser ut att vara en uppbyggd klack. Vad som finns inne i den vet jag inte. Det är mycket möjligt att det är en träbit som är ditplastad. Det går t o m att på bilden se lite sprickor i laminatet.

Längst där nere är det väldigt trångt att jobba och svårt att fotografera.

Om jag gissar lite, tror jag att murket trä borde tas bort och ersättas med något annat. Kanske distans av något vattentåligt, typ divinycell, och sedan ordentligt med glasfiber och polyester. Men det är ju inte precis något roligt ställe att arbeta på. :cry:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Skrovprofil/tjocklek

Inlägg av IF1426 »

Frågan var, Hur ser det ut på era båtar?

Var vid båten idag och tog den här bilden, verkar vara något material inlagt för att styra upp den gängade stången, pinnbulten.
Montaget är utmärkt bra beskrivet i Tråden, Service av roderbeslag, korroderade skruvar , första avsnittet.
P1020243.JPG
P1020243.JPG (85.17 KiB) Visad 4984 gånger
L-Å Andersson
Senast redigerad av 3 IF1426, redigerad totalt 29 gång.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skrovprofil/tjocklek

Inlägg av maja »

Jag har samma typ av klack, som är inplastad. Som avlastning och bricka finns en L-profil med bredd som passar i "skrevan" och längd som klackens. För att man ska komma åt och spänna sitter där en rörhylsa över pinnbulten och ovanpå den rund bricka och mutter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
jan00andersson
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jun 2021 01:13
Been thanked: 2 times

Re: Skrovprofil/tjocklek

Inlägg av jan00andersson »

Jag kommer ersätta träbiten med att limma dit en kloss av polypropylen o sen plasta över med glasfiber.
Skriv svar