Snygga upp inredning

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Snygga upp inredning

Inlägg av SebEzp »

Håller på o snygga upp inredningen i båten, förkovrat mig i befintliga trådar men har lite funderingar som kvarstår. Anledningen är att inredningen blivit mörk, lite känns nästa lite oljig/klibbig. Bifogar bild i dagarna. Har sett flera trådar där man monterat ned all inredning för att sedan behandla med teakcleaner för att sedan olja på nytt, eventuellt köra med lite mkt fint våtslippaper. Resultatet ser ut att bli bra. Planerar att göra detta med allt löst, dvs luckskåp och dylikt men vill inte montera ned befintlig inredning. Hur har ni gjort? Teakclenaer ska ju spolas av med rikligt med vatten, svårt att göra med inredningen på plats? Är alltså nyfiken på effektiv metod för att snygga upp/underhålla upp trät på plats
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Snygga upp inredning

Inlägg av Jim »

Jag tror det är svårt att få skivorna riktigt fina om man inte plockar ut inredningen. I mitt fall räckte det inte med teakcleaner utan jag var även tvungen att slipa skivorna och det är nog näst intill omöjligt att göra om de sitter kvar i båten. Risken är i alla fall stor att man skadar skivorna.

Sen kan det ju vara idé att lossa på inredningen för att se hur många skruvar som har gått sönder. I mitt fall var runt en fjärdedel knäckta och ytterligare ett gäng knäcktes när jag skulle lossa skivorna. Det är en förhållandevis enkel inredning att plocka ut ur båten.
Det som jag upplevde som jobbigast var arbetet med takskivorna.

Det finns också lite olika skolor här på forumet om inredningen skall oljas eller lackas. Jag har haft ett antal träbåtar tidigare och alltid valt att lacka inredning. Vilket jag varit mycket nöjd med. Förr använde jag högblank lack men numera föredrar jag en halvmatt lack efter att ha varit på studiebesök på Hallberg Rassy varvet😊

Det finns lite bilder på inredningen här https://ifboat.se/forum/22/2005

När det gäller oljning av inredningen får någon annan svara. Johan oljade visst sin inredning.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Snygga upp inredning

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror också att det är väldigt svårt att göra vid inredningen när den sitter på plats. Ska du med teak cleaner tvätta av gammal olja och få bort det mörka är nog enda möjligheten att skruva ut inredningen, tyvärr. Du behöver skura ordentligt och skölja rent med vatten.

Du får räkna med att en del skruvar är av eller brister när du lossar dem. Bortsett från det är det faktiskt inte så svårt att plocka ut och sätta tillbaka inredningen.

Jo, jag oljade min inredning efter sådan rengöring. Jag blandade min egen olja. Den innehåller en liten skvätt lack som kanske hjälper till att få en lagom glans i ytan. Med många tunna lager har det blivit riktigt bra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Snygga upp inredning

Inlägg av SebEzp »

Får tacka för fantastisk återkoppling. Följt båda era renoveringar med stort intresse.! Har dock lite väl många projekt igång samtidigt för att våga mig an att riva ut inredningen i vinter. Så får nog ha det som ett projekt lite längre framöver. Leker dock med tanken på huruvida det skulle vara möjligt med o köra teakclener o sen spola rent med ångtvätt, ha handuk under för o fånga upp den skit som rinner av. Ska prova imorgon på en provdel. Kan återkoppla sedan. När ni kört med våtslippaper, hur fint har ni använt? Förstått att det är väldigt fin faner det handlar om.
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Snygga upp inredning

Inlägg av Jim »

Jag chansade faktisk med att torrslipa med 240 och 180 papper men jag hade blandning av olja och lack på mina skivor. Först försökte jag med varmluftspistol och skrapa men det fungerade inget vidare så till sist blev det den oscillerande slipen. Viktigt att skivorna ligger ordentligt plant för precis som du skriver så är faneret tunt och det är lätt att slipa igenom.
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Snygga upp inredning

Inlägg av SebEzp »

johan swe-1870 skrev: 22 nov 2021 22:49 Jag tror också att det är väldigt svårt att göra vid inredningen när den sitter på plats. Ska du med teak cleaner tvätta av gammal olja och få bort det mörka är nog enda möjligheten att skruva ut inredningen, tyvärr. Du behöver skura ordentligt och skölja rent med vatten.

Du får räkna med att en del skruvar är av eller brister när du lossar dem. Bortsett från det är det faktiskt inte så svårt att plocka ut och sätta tillbaka inredningen.

Jo, jag oljade min inredning efter sådan rengöring. Jag blandade min egen olja. Den innehåller en liten skvätt lack som kanske hjälper till att få en lagom glans i ytan. Med många tunna lager har det blivit riktigt bra.
Läste kring din oljeblandning, när du avser tungolja är det kinesisk träolja då, för den är ju redan utblandad som jag förstår det, eller kan man hitta ren tungolja som du sedan spär ut?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Snygga upp inredning

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tyckte inte det framgick vad de färdigblandade produkterna innehåller så därför skaffade jag ren tungolja och blandade själv.
100% Tungolja
100% Tungolja
DSC_0226.JPG (240.88 KiB) Visad 8565 gånger
Jag handlade den i Höganäs; https://www.kullabygdensbyggnadsvard.se ... ngolja-ren
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Snygga upp inredning

Inlägg av SebEzp »

johan swe-1870 skrev: 28 nov 2021 12:50 Jag tyckte inte det framgick vad de färdigblandade produkterna innehåller så därför skaffade jag ren tungolja och blandade själv.

DSC_0226.JPG

Jag handlade den i Höganäs; https://www.kullabygdensbyggnadsvard.se ... ngolja-ren
Härligt, verkar inte helt lätt att hitta ren tungolja men tror mig veta ett ställe, ska dit o kika imorgon. Vet du om den är temperaturkänslig, sugen på att börja olja inredningen direkt men är ju ett par minusgrader. Lite osäker på hur det påverkar förmågan o gå in i trät. Men ska kolla med handlarn imorgon
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Snygga upp inredning

Inlägg av SebEzp »

johan swe-1870 skrev: 28 nov 2021 12:50 Jag tyckte inte det framgick vad de färdigblandade produkterna innehåller så därför skaffade jag ren tungolja och blandade själv.

DSC_0226.JPG

Jag handlade den i Höganäs; https://www.kullabygdensbyggnadsvard.se ... ngolja-ren
Har börjat behandla alla lösa delar inredningen med din oljeblandning, är inne på varv 3 börjar ju se riktigt bra. Fantastiskt att bevittna hur trött inredning kan få nytt liv. Liten fråga, har du behandlat teak ute på samma sätt. Har tidigare bara tvättat rent roder/durk så den blir så där vit när den torkar. Men blir lite sugen på att olja in den, visst borde denna blandning fungera för det, hur har du gjort?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Snygga upp inredning

Inlägg av johan swe-1870 »

Roligt att höra att det fungerar bra för dig! Du ska se att efter ett antal lager till kommer det att bli riktigt bra. Visa gärna lite bilder!

Jag har utomhus hittills bara använt den oljan på min skotbalk. Där har den fungerat bra. Jag har gjort vid den varje vinter med några nya lager, då den varje år blivit lite sliten. Det går på min båt inte att undvika att storskotstaljan gör åverkan under lättvindssegling.

Det ska nog fungera fint utomhus. Men fundera på om du inte hellre vill ha silvervit teak på några ställen! Jag skulle nog inte själv oljat en durk eller ett teakdäck, utan hellre bara såpskurat dem.

Jag håller nu på med att rensa min rorkult från tidigare fernissa för att byta till olja istället. Kanske ska jag göra ruffluckan också, har inte bestämt riktigt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Snygga upp inredning

Inlägg av SebEzp »

Ska absolut återkoppla med lite bilder framöver. Beslutade att tid inte fanns att nedmontera all inredning för behandling, experimeterade istället med att göra rent på plats med teakcleaner. För att komma åt problemet med att spola rent använde jag ångtvätt istället. Måste erkänna att jag vart ganska nöjd med resultatet, såklart mkt mer svårarbetat men kändes som en rimlig kompromiss. Är som sagt första vintern jag har med båten så får prioritera lite mellan allt jag vill få gjort. Har dock inte påbörjat oljning av inredningen som finns kvar i båten, men kommer även där komplettera med bilder. Vad gäller teaken ute så är jag fortsatt kluven. Både durk och rorkult var rejält svart när jag köpte båten, vart klart mkt finare med en ordentlig såptvätt. Som jag förstår finns väl egentligen ingen funktion annan estetisk till att olja gedigen teak? den faner som återfinns i inredningen är ju en annan sak. Men som sagt vad gäller rorkult/durk så är jag kluven mellan att som du nämner hålla rent eller olja in för en blöt känsla av trädet. Benarolja har jag också gått och fluktat lite på, ser ju ut att bli riktigt snyggt, frågan är vad som händer med den över tid.
Skriv svar